Vad kan jag ge till mina små???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickan-g
    • April 2010
    • 8

    Vad kan jag ge till mina små???

    Hej!

    Har 2 akvarium med lite små fiskar i och de små liven borde få en varierad kost tycker jag. Minns från min uppväxt att vi bara fodrade fiskarna med flingor och någon enstaka gång frysta mygglarver. Stackarna! Min mor blev chockad när jag talade om att jag stoppade ner ärtor i akvariet.

    Nu funderar jag på vad som passar i mina fiskars magar och vad som absolut bör undvikas?

    Jag har: ancistrus, botia troligen polkadot, platy (en hel hög som älskar att yngla av sig), siamensis, kardinaltetra, sewellia lineolata

    Kan man göra någon form av räkmix till dem. Skulle vara kul att göra mer "hem kok" mat till dem.

    Idag äter de flingfoder, olika algtabletter, gurka, ärtor, broccoli

    // Vicky
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av vickan-g
    Hej!

    Har 2 akvarium med lite små fiskar i och de små liven borde få en varierad kost tycker jag. Minns från min uppväxt att vi bara fodrade fiskarna med flingor och någon enstaka gång frysta mygglarver. Stackarna! Min mor blev chockad när jag talade om att jag stoppade ner ärtor i akvariet.

    Nu funderar jag på vad som passar i mina fiskars magar och vad som absolut bör undvikas?



    Jag har: ancistrus, botia troligen polkadot, platy (en hel hög som älskar att yngla av sig), siamensis, kardinaltetra, sewellia lineolata

    Kan man göra någon form av räkmix till dem. Skulle vara kul att göra mer "hem kok" mat till dem.

    Idag äter de flingfoder, olika algtabletter, gurka, ärtor, broccoli

    // Vicky

    Tycker det låter som om du redan kör en bra och varierad kost, men om du vill variera ytterligare lite så brukar frysfoder såsom vuxen artemia och svarta mygglarver vara mkt uppskattat foder hos (de flesta) akvariefiskar. Om du vill att dina fiskar skall få ännu mer omväxling och må bra (få lite extra stimuli) så är ju alltid levandefoder ett bra komplement till torr/frysfoder.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • vickan-g
      • April 2010
      • 8

      #3
      Roligt att höra att de redan nu får bra mat. Då har jag tänkt rätt.

      Men kan mina fiskar äta t.ex. räkor om jag vill göra eget foder? (har massor med räkor i frysen)

      Levande foder, var får man tag i det? Fånga själv eller går det att köpa?

      Kommentar

      • sandrorita
        • August 2010
        • 218

        #4
        Har du tillgång till skog och mark så är det perfekt att gå ut och kolla i vattenpölar efter mygglarver under myggperioden. Men om du inte har det kan du ju alltid köpa artemiaägg i zoobutiker och kläcka själv eller så kanske det finns någon i din närhet som kan tänkas sälja till dig. Mina fiksar äter av räkstjärtar som man köper på affären. <jag brukar bara smula sönder dom i mindre bitar så de får in dom i munnen, annars kan det lätt bli dåligt vatten. lycka till! / Sandra
        Senast redigerad av sandrorita; 10 August 2010, 13:20.

        Kommentar

        Arbetssätt...