Foder för ungfödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mortimer
    • August 2010
    • 7

    Foder för ungfödare

    Hej

    Jag skulle vilja veta vad jag ska välja för flingfoder till mina ungfödare. Har idag Black mollys, guppy, platy, neontetra och röda svärbärare (Wagtail).
    Lite guppy yngel finns redan och svärdbäraryngel är på gång.
    Läser man runt lite här på nätet så finns det tydligen flingfoder som främjar färgprakten hos fiskarna.

    Så, vad rekomenderar ni och vad bör man tänka på eller välja mer av eller mindre av i blandningarna ?

    /Mortimer
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    #2
    Jag har lite olika flingfoder till mina fiskar märker ingen skillnad men de får också frysfoder tex artemia och mygglarver.
    /Cattis

    Kommentar

    • mortimer
      • August 2010
      • 7

      #3
      Vad har du för fiskar ? Du märker ingen skillnad mellan standard/lågbudget och de som ska främja deras färg ?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av mortimer
        Vad har du för fiskar ? Du märker ingen skillnad mellan standard/lågbudget och de som ska främja deras färg ?
        Fodertillverkare talar vanligen inte om vad som ingår i fodret. Om de påstår att fodret befrämjar färgen innebär det kanske att det innehåller en liten del spirulina-alg. Om du läser artiklarna om räkmix ser man där att spirulina ger bättre färger, framförallt rött. Det är också mycket dyrt så om det verkligen ingår borde det framgå kan man tycka.
        Jag tycker det bästa är att ge blandad kost med torrfoder och fryst och levande. Jag har en artikel någonstans om ett vetenskapligt försök på Umeå universitet där man fick en mycket stor tillväxtökning på laxyngel just genom att ge en liten del levandeföda tillsammans med det högklassiga laxfodret.
        Tobbe

        Kommentar

        • Avendesora
          • October 2004
          • 179

          #5
          Jag har guppys och svärdbärare och märker ingen skillnad alls, de får flingor en gång om dagen och frysfoder en gång.
          /Cattis

          Kommentar

          Arbetssätt...