Weekend foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Weekend foder

    Jag ska åka iväg till tyskland i några dagar och undrar lite om dessa vita tabletter för det är så här att jag har små pansarmalsyngel som bara är en vecka gammla och dom behöver mat varjedag så jag funderade på om en bit av en vit tablett i yngelkassen skulle lösa det eller om jag ska lyckas träna upp svärmor att mata rätt under tiden som jag är borta
    Villket inte är det lättaste jag matar med artemia just nu 2 ggr per dag.
    Här även pansarmalsyngel i ett annat kar som är lite större hur blir det om man har en tablett i det karet och att hon matar ibland vet som sagt inte riktigt hur dessa tabletter fungerar vill ju inte ha en massa jobb med karen när jag kommer hem igen.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    #2
    vf inte satsa på en foder-automat?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      De vanliga fiskarna klarar sig alldeles utmärkt utan foder de dagarna du ska iväg.
      De vita Weekendfoder du menar kan istället förstöra karets balans, så de stjälper mer än hjälper...

      Är du orolig för pansarmalsynglen så bör du gå igenom matningen med din svärmor till 100% så hon verkligen vet vad hon ska göra, och hon behöver troligen max mata en gång under tiden ni är borta.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Det känns lite onödigt att köpa en foderautomat för dagar men tack för tipset.

        Var lite orolig att det ska förstöra vattnet med, jag känner tyvärr min svärmor och litar inte helt på henne, kan verkligen så små yngel i en yngelkasse klara sig utan mat?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Aha, du har dem i en yngelkasse, det missade jag...nja, det är nog kanske inte det mest ultimata för dem kanske. De är inte tillräckligt stora för att du skulle kunna släppa ut dem i karet då? Där skulle de troligen klara sig bra mycket bättre dessa dagarna du är borta, om dde inte blir uppätna av övriga fiskaar.
          Lite svårt att ge ett gott råd i detta fallet, men personligen skulle jag nog släppt ut dem om man väger in för och nackdelar. Och skulle de nu försvinna kommer troligen dina malar att leka igen.
          Hur många dagar är det fråga om?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            I det karet har inte den storleken klarat sig så länge, får se vad jag ska göra annars får jag lägga dom i ettt kar som håller på att läggas ner där är en massa smuts kvar iallafall och en massa räkor.
            Jag får fundera ett tag till hm tänka tänka tänka
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Sådant där weekend foder har jag i alla fall jag inte haft några goda erfarenheter av :/ Eftersom jag studerar på en annan ort så åker jag hem varje helg för att träffa föräldrar och vänner och i början när jag nyss skaffat akvariet lade jag i en sån tablett varje gång jag for hem. Fiskarna rörde dem aldrig utan de låg kvar och såg bara mögliga och otäcka ut när jag kom tillbaka, så jag slutade ganska snabbt med dem...

              Kommentar

              Arbetssätt...