Torskrom på burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Torskrom på burk?

    Drabbades av plötslig längtan efter en maträtt jag brukade äta på 70-talet: stekt torskrom med färskpotatis och gräddfil.

    Dessutom har jag fått tips från en gammal akvarie-räv att torskrommen är utmärkt fiskfoder, dvs två flugor med en smäll.

    Jag snabb-googlade och det verkar som om Abba inte längre tillverkar torskrom på burk, medan Netto-butikerna i resten av landet säljer en dansk torskrom... men inte här i Stockholm.

    Nån som vet om det går att få tag i torskrom på burk nånstans i 08-området?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Visst är torskrom gott - jag brukade köpa några burkar när jag passerade Kastrup - kul att Netto säljer dem. Kan det inte finnas i någon välsorterad saluhall?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Använde förr en hel del torskrom som yngelfoder (som köptes in direkt från en fiskare) - men det är ju rätt "bastant" så det fungerade aldrig så himla bra i akvarier med inredning eftersom det skitar ner rejält.

      Din fråga har jag av naturliga skäl inget svar på
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ja just det som fiskfoder - torskrommen på burk var ingen höjdare men jag kommer ihåg någon någonstans (Enköping???) som odlade zebrafiskar och utfodrade ungfisk med torskrom som hans mamma konserverat åt honom. Vilket minne va - va - vadå?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Ställer en liknande fråga...
          Ni vet oskalade räkor... dom brukar drypa av rom. är dessa romkorn ett bra fiskfoder?
          Jag brukar hälla ner lite när jag gör räkmix och fiskarna blir som galna i det.

          Annars har jag inte sett någon form av rom som inte ligger i kryddspad så att säga (för man vill väl ha "opreparerade" korn?)
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            visst - men det finns också massor av annan kaviar man kan köpa - djupfryst löjrom eller liknande
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Ni vet oskalade räkor... dom brukar drypa av rom. är dessa romkorn ett bra fiskfoder?
              Jajamensan, ett väldigt bra foder.

              Låter som om jag för försöka prata med en fiskhandlare ang. min torskrom.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                skicka din adress så skickar jag ett antal burkar . kan kolla pris imorgon
                //janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                Arbetssätt...