Vilken tid på dygnet mata Malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    • November 2005
    • 257

    Vilken tid på dygnet mata Malar

    Hej har fått ett gäng ancistrus yngel och burken är precis nystartad = inga alger. Så tänkte åka och köpa algtabletter till dom i dag. Men vilken tid är det bästa att mata dom på natten eller dagen ? Tänkte om man kan slänga ner några tabletter innan man går och lägger sig när karet är släckt..
    Stercus accidit

    450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium
  • nuttan85
    • June 2010
    • 23

    #2
    Så gör jag... Vet dock inte om det är rätt

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Mata du på natten gör jag med. Ancistrus kommer ifs fram på dagen med om du matar. Men alla mina malar är jätte skygga. Mycket ljus och bra gömställen så ser man inte sin fisk
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #4
        Matar du dom på natten så ser du inte ens röken av dom men matar du på dan så "lär" du dom att det är ok att komma fram när ljuset är tänt.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          men ifall det finns andra fiskar där så kommer tabletten försvinna innan ens malarna har fått smaka på tabletten.

          om man endast har ancistrus, visst varför inte. men om det finns andra fiskar där kommer den lansle vara borta. speciellt ciklider knaprar på dom

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Du kan ge den skalade ärtor,räkmix,gurka,brysselkål och så min ancistrus storfavoriter broccolli,kokt morot och zuccini, dem behöver varierad kost. Det finns oxå alg/spirulinatabletter du fäster på rutan då lär han komma därförbi och snutta på den eftersom han suger alger från rutan. Ta för vana att alltid lägga hans mat på samma ställe, han kommer då efter ett tag att veta vart maten är, och dem andra fiskarna lär inte äta upp den för han bortsett från att dem kommer smaka och testa, det enda dem kommer gilla e nog tabletten på rutan. Grönsakerna kommer flyta upp till ytan men det är bara att ta nåt typ tungt t ex en sked el liknande och trä igen grönsaken då ligger den kvar på botten.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Matar du dom på natten så ser du inte ens röken av dom men matar du på dan så "lär" du dom att det är ok att komma fram när ljuset är tänt.
              Så du menar att om de aldrig får mat på natten kommer de fram? Inte sett min L128 på 2 månader.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                Ursprungligen postat av Faltaren
                Så du menar att om de aldrig får mat på natten kommer de fram? Inte sett min L128 på 2 månader.

                Beror väl på lite hur skygga de är....men från egen erfarenhet så låg mina alltid och gömde sig någonstans på dagarna tills jag börja enbart mata dem på dagarna och då blev det ett jävla liv i dem

                Så länge du lägger maten på samma ställe så är det bara en tids fråga innan de kommer fram
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Jag matar när jag har tid och lust och det brukar ske på dagen så man kan se när dem äter
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Andreas_Ace
                    • April 2010
                    • 78

                    #10
                    Min rackare är framme ganska mycket på dagarna, och tar för sig av mat när jag slänger i.
                    Ligger den i sin "koja" och jag drar ner en maltablett så är den framme efter ngn minut, som att den kan "lukta" sig till den.

                    Dock har den blivit mer fredlig av sig nu på sista tiden, första månaden så var den riktigt nervös. Så fort man kom fram till akvariet så simmade den iväg i en jäkla fart. Nu så verkar den inte bry sig om att jag står där.

                    Dock så är malen ett nattdjur vad jag vet, så fodra på natten om det känns bra.
                    Då har den iaf ngt att göra, iaf tugga på.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...