Liten gädda äter...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #31
    Ursprungligen postat av Auratusen
    kanske passar den just nu. men har du tänkt på att dom växer rätt snabbt?
    säger du det bra att du berättar sånt för oss andra som inte vet
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #32
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      säger du det bra att du berättar sånt för oss andra som inte vet
      Haha håller med ^^

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #33
        Ett knep med rovfiskar som inte aktivt jagar sin mat (gädda, gar mfl.) är att ha dom i så små akvarier som möjligt. De växer fortare och mår bättre. Man flyttar de successivt till större kar efter hur de växer.
        Det ska vara massor med mat åt dom under första tiden så de slipper gå hungriga. En stor fisk som inte växer lika mycket som en liten kan lätt gå utan mat en vecka, men ett yngel som din gädda bör ha småfisk i samma kar hela tiden så de äter. De har en grym ämnesomsättning och äter mer än man tror. Behandla gäddan som om den vore en gar. Med andra ord lugna och fredliga fiskar som inte får plats i munnen, de är totalt ointresserade av dessa och blir inte inte stressade av dom. Undvik andra aktiva rovfiskar som channor och liknande, de äter upp gäddans mat och stressar den. Mycket flytväxer och mycket mat. Att starta en guppyodling kräver varken mycket pengar, plats eller tid.

        Synd att den strök med. Ciklider är inga bra sällskap till gädda. Malar är inte heller något att rekommendera.

        Enda problemet jag ser med gäddor är storleken. Lite trist att det inte går få tag på pickerel ( Esox americanus vermiculatus, Esox americanus americanus och Esox niger) här i Europa. De är små gäddor som sällan blir större än 40cm men har samma beteende och utseende som "våran" gädda.

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #34
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Ett knep med rovfiskar som inte aktivt jagar sin mat (gädda, gar mfl.) är att ha dom i så små akvarier som möjligt. De växer fortare och mår bättre. Man flyttar de successivt till större kar efter hur de växer.
          Det ska vara massor med mat åt dom under första tiden så de slipper gå hungriga. En stor fisk som inte växer lika mycket som en liten kan lätt gå utan mat en vecka, men ett yngel som din gädda bör ha småfisk i samma kar hela tiden så de äter. De har en grym ämnesomsättning och äter mer än man tror. Behandla gäddan som om den vore en gar. Med andra ord lugna och fredliga fiskar som inte får plats i munnen, de är totalt ointresserade av dessa och blir inte inte stressade av dom. Undvik andra aktiva rovfiskar som channor och liknande, de äter upp gäddans mat och stressar den. Mycket flytväxer och mycket mat. Att starta en guppyodling kräver varken mycket pengar, plats eller tid.

          Synd att den strök med. Ciklider är inga bra sällskap till gädda. Malar är inte heller något att rekommendera.

          Enda problemet jag ser med gäddor är storleken. Lite trist att det inte går få tag på pickerel ( Esox americanus vermiculatus, Esox americanus americanus och Esox niger) här i Europa. De är små gäddor som sällan blir större än 40cm men har samma beteende och utseende som "våran" gädda.
          Oj, det hade jag ingen aning om. Men hur kan det komma sig att den växer fortare i ett mindre kar än ett större? Riktigt tråkigt att den dog men jag hade inga andra passande akvarier att ha den i, den skulle ha varit lite större, då hade det nog gått bättre för den

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #35
            Den behöver inte jaga runt lika mycket för att få i sig mat och kan lägga all energi på att växa istället. Ett knep som många med gar använder sig av och fungerar minst lika bra på gädda då de har i stort sett identiskt beteende.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #36
              men om man har stora fiskar i för sm å kar kan de faktiskt också sluta i växten. vet inte vilka fiskar det gäller

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #37
                Klart man inte ska ha stora fiskar i små kar, det är ju en självklarhet. Men att fiskar stannar i växten pga. litet kar är något av en myt.
                Har sett 30cm påfågelciklider i 100l kar där de bott hela livet, stora plecos på nästan 40cm i 250l kar och så vidare.

                Nu är det ju så att man ökar storleken allt efter gäddan växer lite och så fortsätter man så. Visst att det blir bökigt men det är bästa sättet. Det är skillnad på fisk och fisk. Det finns ingen gyllene regel när det gäller hur man föder upp fisk. Alla fiskar fungerar på olika sätt.
                Gäddor och gar är rätt stationära fiskar och rör sig långt ifrån lika mycket som andra fiskar i samma storlek. Därför går det väldigt bra att ha dom i lite mindre kar än vad som annars skulle vara lämpligt annan lika stor fisk. Viktigast är egentligen att bottenytan är stor än ett långt akvarium. En gädda är inte så smidig och mår bättre i ett hörnakvarium på säg 1500l än ett avlångt med samma volym. Nu säger jag inte att 1500l räcker för en fullvuxen gädda på typ 13kg. Men...ja, poängen kanske går fram ändå.

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #38
                  men 1500 l borde väl iaf räcka tiil en gädda på några kilo

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #39
                    Jo, men den äter mer och växer fort när det är varmare. Så några kilo blir fort ett par kilo till.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #40
                      Att börja med ett lite mindre akvarium för att få igång en är ett bra sätt. Men skulle hellre ha ett akvriume som är avlångt. Behöver ju lite plats med rusningarna efter maten. Då kräver ett akvarium som är bredare med kortare sidor mer smidighet. Lite som en gepard kan man nog tänka.

                      Lite äcklande med lagom gäddmat.
                      Bara ut och håva mat åt den. Mört och troligen id, löja och ev någon gärs. Släppte ut närapå alla igen dock.
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av eriahl; 18 July 2010, 15:41.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #41
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Att börja med ett lite mindre akvarium för att få igång en är ett bra sätt. Men skulle hellre ha ett akvriume som är avlångt. Behöver ju lite plats med rusningarna efter maten. Då kräver ett akvarium som är bredare med kortare sidor mer smidighet. Lite som en gepard kan man nog tänka.

                        Lite äcklande med lagom gäddmat.
                        Bara ut och håva mat åt den. Mört och troligen id, löja och ev någon gärs. Släppte ut närapå alla igen dock.
                        massa smått och gott för gäddan där

                        Kommentar

                        • bv_beige
                          • October 2008
                          • 1

                          #42
                          Såg att detta ämne varit dött ett tag men får se om vi kan få liv på det igen. Jag hade för några år sen också ett gäddyngel i typ ett 80-liters akvarium och det var verkligen inga problem. Käkade allt, det behövde verkligen inte röra på sig, den kom fram när man öppnade täckglaset på akvariet. Problemet var tyvärr det motsatta, den fick för sig att allt som hamnade i akvariet var mat, den gick en mycket tragisk död till mötes då den satte i sig en fisk som var tjockare än den själv. Ingen vacker syn. Det ska dock sägas att det var bland det häftigast i akvarieväg att mata den med levande fisk (svärdbäraryngel blev det oftast). Jag tycker gott man kan ha ett så stort akvaium som möjligt, i mina ögon maximeras upplevelsen av utfodring med levande fisk om de har en rimlig chans att aklimatisera sig, gott om gömställen och så att gäddan inte ser dom vart den än vänder sig. När jag väl skulle ge den levande fisk fick jag mata den i ena hörnet och släppa ner fiskarna i det andra för att leda bort uppmärksamheten, men det hela tog slut rätt fort ändå.

                          Angående guppyfarmidén, vilken även har slagit mig, måste jag säga att det tar på tok för lång tid att odla upp dom. Dessutom skulle nog det bästa vara att ha iaf minst 10-20 honor och några hanar, det tråkiga är ju att det tar ganska lång tid innan det är ingång (då de första har uppnått ätstorlek), sen lär det behövas ett flertal småakvarier för olika ynglestorlekar. Det lär ju bli ett ganska stort projekt, vilket inte behöver avskräcka de som gillar sånt. Tyvärr så växer ju gäddor troligen ganska så fort, så unga guppys blir säkert rätt fort för små. Bättre för mindre rovfiskar troligen.

                          Sen efterlyser jag också en plats att fånga smågäddor i Göteborgsområdet om någon känner till sådana, skulle gärna göra om detta igen. För tillfället har jag tre småabborrar på runt decimetern i ett 375-liters men så fort jag får tag i en gädda har jag tänkt byta ut dom. Även abborrar har ju tyvärr problemet att de gärna vill växa ur ett akvarium av någorlunda normal storlek. Kan gärs vara ett bra sustitut? Har inte alls koll på huruvida de är rovfiskar eller inte, men någon kanske har koll på detta? Abborrarna är ju också helt fantastiskt häftiga när de får besök av småfisk... en jävla fart på dom. Kör lite annan teknik en gäddan som mer satsar på smygattack, abborrarna mer jagar till dom får tag i dom.

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #43
                            äter en liten fisk på 4 cm

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #44
                              Gärs är inte i närheten som abborre utan riktigt sävliga. Äter mest insekter kanske ett litet yngel kan slinka med ibland men går att få på torrfoder.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...