Oscar Ciklid + Husmanskost?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    #16
    Jo jag vet, men jag ger dom grodor mer för att det är levandefoder... och inte för näringen. Så har de någonting att göra
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Får en känsla av filmer som finns på Youtube där folk tycker det är "coolt" att mata med olika djur. Maskar, syrsor eller annat liknande vore mer passande än att leka/plåga med grodor innan dom lyckas få ner dom i magen.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • zteN
        • September 2009
        • 56

        #18
        Ursprungligen postat av sandish
        Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga
        Eftersom vi hade påfåglar i ungefär samma storlek så undrar jag vilken storlek grodorna är på, vet ju att de kan få in stora bitar räkor, men en hel groda, oavsett storlek...fast dina kanske är ovanligt stora i käften?

        Kommentar

        • oskarljunggren
          • June 2010
          • 88

          #19
          jag såg en vid där en oscar smaskade i sig en hel mus, men det va fan lite för mycket asså att slänga ner möss i akvariet. okej med ormar asså men möss till fiskar

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Alla grodor i sverige är fridlysta så vad det är för grodor du köper och matar med som levandefoder vette gudarna, jordbruksverket har dessutom givit tillkänna att dom inte anser det förenligt med djurskyddslagen att utfodra sällskapsdjur med levande ryggradsdjur!

            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #21
              Ursprungligen postat av Hellsson
              nu vet jag inte exakt vad Oscar "behöver" ha för att må som bäst.. (Funderar på att skaffa själv) men en tanke är väl kanske om man kan få tag i billiga maggots att de säkert mer en gärna glufsar i sig dem!? =)

              Varierad kost är väl det som gäller i regel antar jag.. =)

              Lycka till

              Tommy
              Nej tok, det går inte att mata fiskarna med maggot, eller jo det går. Men det är någonting de innehåller som inte är nyttigt. Matade min påffe mätt med maggots tills han både sket och spydde hela maggots. Sedan låg han på botten och var troligtvis nära att dö. Konstigt nog äter fiskarna de i alla fall. Men förslagsvis så kan du ta vilken annan insekt som helst, i princip i alla fall.

              Kommentar

              • sandish
                • August 2009
                • 462

                #22
                albino grodor från zoo butiken... kostar väl en 30-40 kr st har jag för mig....
                500L Monster Tank
                1st Paroon haj
                3st Påfågelciklider (Oscar)
                1st Gibbicep

                1 st Redtail Catfish

                Kommentar

                • sandish
                  • August 2009
                  • 462

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Alla grodor i sverige är fridlysta så vad det är för grodor du köper och matar med som levandefoder vette gudarna, jordbruksverket har dessutom givit tillkänna att dom inte anser det förenligt med djurskyddslagen att utfodra sällskapsdjur med levande ryggradsdjur!

                  http://www.jordbruksverket.se/formed...c80006648.html

                  albino grodor från zoo butiken... kostar väl en 30-40 kr st har jag för mig...

                  EDIT:
                  Du är medveten om att den där sk "Lagen" och länken du skickade till mig... handlar om REPTILER
                  Fiskar är då inga reptiler...
                  Du får inte mata REPTILER i fångenskap med levandefoder, dels för att de kan skada djuret du matar

                  Så jag ser inte kopplingen till att jag matar mina påfåglar med några grodor

                  EDIT: Vart ifrån fick du för dig att ALLA grodor i Sverige är fridlysta?
                  Senast redigerad av sandish; 29 July 2010, 02:17.
                  500L Monster Tank
                  1st Paroon haj
                  3st Påfågelciklider (Oscar)
                  1st Gibbicep

                  1 st Redtail Catfish

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #24
                    Ursprungligen postat av zteN
                    Eftersom vi hade påfåglar i ungefär samma storlek så undrar jag vilken storlek grodorna är på, vet ju att de kan få in stora bitar räkor, men en hel groda, oavsett storlek...fast dina kanske är ovanligt stora i käften?
                    grodorna är väl någon cm tror jag... 2-3 cm... tar inte så lång tid innan dom ätit upp dom
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    Arbetssätt...