Larver från häggspinnarmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Space
    • June 2010
    • 1

    Larver från häggspinnarmal?

    Hej!

    Den här årstiden finns det ju gott om häggspinnarlarver, ni vet de där som väver in allt möjligt (i första hand trädet Hägg) med typ spindelväv. Jag funderar på hur bra de larverna är som foder för akvariefiskar? Äter fiskarna dem?

    Jag tänkte starta upp ett akvarium (tropiskt sötvatten, typ guppys och sånt) efter semestern, så jag tänkte att nu kanske det kan vara läge att plocka ner en massa larver i en plastpåse och spara dem i frysen.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Bättre vore väl i så fall att använda dom som levande foder om fiskarna äter dom. Har för mej att jag testade för några år sedan med halvdant resultat.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • SenorBastardo
      • November 2006
      • 121

      #3
      Kan inte någon testa, förra året (tror jag, har fruktansvärt dåligt minne) var det rena invasionen. Skulle ha blivit mycket levande foder då.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        varför testar inte du själv?
        Jag kommer i alla fall ihåg att jag läst på killietalk för några år sedan om killies i en utomhus damm som frodades väl på larver som föll ner från träden. Vilka larver det nu var låter jag vara osagt pga dåligt minne och eftersom det var på andra sidan atlanten var det väl förmodligen ingen art som finns i Sverige...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #5
          Hehe glömde skriva att i år har jag inte sett en enda. Annars hade jag gärna prövat.

          Kommentar

          • quattromaniac
            • June 2010
            • 286

            #6
            Vi matade våra fiskar med sådana för nått år sedan och det var väldigt uppskattat av firrarna
            Bla. skalarer och botier åt av dem.
            Vårt nya sällskap/diskuskar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

            Kommentar

            Arbetssätt...