Hur många gånger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Hur många gånger

    Har ju 3 vuxna guppy o en massa ungar...Brukar ge dom mat ca 9 på morgonen, häller i lite i taget så dom äter upp allt innan jag häller i mer... Undrar nu om man ska ge dom på kvällen med?? Eller klarar dom sig?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Räcker gott och väl, jag häller i så mycket som dom äter upp på ca 2 minuter och detta gör jag EN gång om dagen. Tänk på att smula flingorna lite om du har yngel så det blir lte lättare för dom att äta.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • DarkAngel_83
      • April 2010
      • 244

      #3
      Ursprungligen postat av J.Milton
      Räcker gott och väl, jag häller i så mycket som dom äter upp på ca 2 minuter och detta gör jag EN gång om dagen. Tänk på att smula flingorna lite om du har yngel så det blir lte lättare för dom att äta.
      Oki, jag häller i o dom äter upp, häller i mer..o håller på så någon/några minuter..Smular till ungarna fast dom har börjat äta stora bitar =)
      Men dom e uppe vid ytan lite då o då på kvällarna så tänkte att dom kanske var hungriga

      Kommentar

      • SenorBastardo
        • November 2006
        • 121

        #4
        Det största felet många gör är att mata för mycket. Mat finns inte i något överflöd i naturen. Låt dem gärna ha någon hungerdag, om inte ynglen är väldigt små. Läste en intressant artikel att en hungrig fisk smälter maten mer till fullo = mindre belastning på burken. Ynglen kommer att växa ha inte för bråttom bara.

        Kommentar

        • JagBaraMal
          • November 2008
          • 79

          #5
          Guppys har relativt snabb matsmältning vilket betyder att det optimala är att mata 3-4 ggr per dag.

          Fast det vanligaste felet nybörjare gör är att mata för mycket, så en gång per dag är en bra riktlinje för nybörjare. Fiskarna kommer INTE svälta ihjäl!

          Något dom flesta missar är också att variera fodret. Mixflingor som huvudfoder, spirulinaflingor, frystorkat som tubiflex, mygglarver, fryset foder eller varför inte det bästa (krångligare) levande foder.

          // mvh
          Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av J.Milton
            Räcker gott och väl, jag häller i så mycket som dom äter upp på ca 2 minuter och detta gör jag EN gång om dagen. Tänk på att smula flingorna lite om du har yngel så det blir lte lättare för dom att äta.
            Håller inte alls med, vill man ha bra tillväxt och friska och vackra individer bör man mata oftare, naturligtvis anpassat efter ynglens storlek. Övermatning är en risk och därför måste man byta vatten oftare i ett yngelkar, t.o.m. dagligen om man har många yngel.
            Tobbe

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Jag matar 2 ggr om dagen. (Vad jag läst så kan man mata fler gånger än så.) Våra Guppys har alltid yngel och Guppys mår bra av att matas mer än en gång om dagen, det har med deras matsmältning att göra. Dock gäller det att mata "lagom" mycket varje gång och att inte slarva med vattenbytena.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Alla verkar ha "sitt" sätt som funkar bäst (en gång har alltid funkat bra för mig), är bara orolig då det lät som att det vart lite mycket mat i trådskaparens kar.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...