Röda mygglarver????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    Röda mygglarver????

    Jo jag undrar om röda mygglarver igentligen är nyttiga för fisken..
    Jag vet bara att man inte ska ge det till malawi..
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Passar bäst i soppåsen, sök på allergi och röda mygg och ta det INTE med en nypa salt!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • makki
      • April 2010
      • 435

      #3
      Shit, det verkar inte vara bra alls. Jag brukar mata med det ibland. Har då inga handskar + att jag brukar dela biten men kniv och den hinner smälta lite i handen innan jag lägger ner i akvariet. :s dags o sluta kanske.
      220L Parachanna Obscura,
      105L Channa sp. "assam",
      54L Mix

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        bör endast ges till fiskar som matvägrar.....och då under väldigt kontrollerade former med handskar, aldrig barn i närheten, samt bara till fisk som äter animaliskt foder normalt sett.....

        min åsikt iaf.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Kanske dax att Kjell och Christian klistrar upp en stor 'VARNING_FÖR_MYGG' på valfritt ställe här på Z00pet eftersom det tyvärr alltför sällan debatteras kring rödamygglarvers farlighet!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Kanske dax att Kjell och Christian klistrar upp en stor 'VARNING_FÖR_MYGG' på valfritt ställe här på Z00pet eftersom det tyvärr alltför sällan debatteras kring rödamygglarvers farlighet!
            Nja, det finns många saker man kan varna för men att lägga in varningar om detta överallt blir lätt meningslöst.
            Röda Mygg varnas för i Zoopets Foderartikel och i massor av forumtrådar. Så den som verkligen vill leta efter info på Zoopet hittar det - däremot är det alltid svårt att nå dom som inte själva vill söka efter info utan föredrar att fråga i forumet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              ok tackar för alla svar. nu har jag fått mina farhågor besannade.. igår kliade jag mej i ögat efter att ha matat med röda mygg... så jag varnar o det starkaste för dom, använd dom med försiktighet.. hela ögonvitan svullnade... detta får bli min VARNING för röda mygglarver (kolla bilden)
              Bifogade filer
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • RRR
                • March 2010
                • 26

                #8
                Har matat med röda mygg regelbundet i nån månad och hade ingen som helst aning om dessa problem förrän jag läste här. Slängde det jag hade i frysen direkt. Men tycker personligen att det är helt sjukt att det inte finns lag på att informera om detta, då det uppenbarligen är starkt allergiframkallande. Men men..

                Finns väl skrivet en massa om detta, men iaf vad väljer man istället om man vill ha variation till flingfodret? Då gärna nåt som är ofarligt.

                Kommentar

                • RRR
                  • March 2010
                  • 26

                  #9
                  Skit i den frågan förresten, hittade till artiklarna om foder...

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    Räkmix, svarta mygglarvar eller vita. atemia, syklops, listan är lång bara att fråga i din zoobutik..
                    ok skiter ifrågan hihi
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #11
                      Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vimsa
                        Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?
                        Det tror jag inte du behöver bara du sköljer av händerna sen
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          ok tackar för alla svar. nu har jag fått mina farhågor besannade.. igår kliade jag mej i ögat efter att ha matat med röda mygg... så jag varnar o det starkaste för dom, använd dom med försiktighet.. hela ögonvitan svullnade... detta får bli min VARNING för röda mygglarver (kolla bilden)
                          Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta
                            Nej det kan jag inte säga att jag har testat men jag varnar för vad jag vet.. man ska nog inte klia sej i ögat efter att ha hanterat någon fisk mat.
                            nu ska till läggas att det är andra gången jag gör samma tabbe..
                            jag kan ju inte varna för något jag inte vet något om
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta
                              Det är hemoglobinet i röda mygg som ger upphov till allergin. Vita och svarta mygg innehåller inte detta. Sedan skall man kanske inte klia sig i ögonen efter att ha matat med något frysfoder - många av dom innehåller ju salmonella (i högsta grad gör röda mygg det) och det är ju inte så himla kul att få. Dock normalt så lever ju vita och svarta mygg i väldigt rent vatten, till skillnad från t.ex. röda mygg och tubifex, och pga av detta så är risken för andra sjukdomar även mindre för vita och svarta.

                              Det enda ytterligare frysfodret som "kan" (med undantag för skaldjursallergikerna) som kan trigga igång allergi är tubifex.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 June 2010, 21:50.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...