yngelmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    yngelmat?

    Hej!
    Har haft två små Plattyyngel, 3-5mm stora. Sett dem ngr dagar nu. Idag verkar det bara vara en stackare kvar (har ju 3 mödrar o en far + ngr andra firrar i karet oxå). Nå, undrade just om man ska ge dem något speciellt foder eller klarar de sig med alger mm som är på växterna och i vattnet? De är ju mest bland stenarna närmast botten och inne i "buskaget" (mycket klokt av dem om de ska ha någon chans tror jag). De kommer ju inte precs upp till ytan om man nu skulle försöka mata dem där.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Sungun
    Hej!
    Har haft två små Plattyyngel, 3-5mm stora. Sett dem ngr dagar nu. Idag verkar det bara vara en stackare kvar (har ju 3 mödrar o en far + ngr andra firrar i karet oxå). Nå, undrade just om man ska ge dem något speciellt foder eller klarar de sig med alger mm som är på växterna och i vattnet? De är ju mest bland stenarna närmast botten och inne i "buskaget" (mycket klokt av dem om de ska ha någon chans tror jag). De kommer ju inte precs upp till ytan om man nu skulle försöka mata dem där.
    Vanligt smulat flingfoder går bra, alltid något som sjunker ner till botten. Problemet är att de riskerar att bli uppätna av andra fiskar inkl. "de tre mödrarna"

    Tobbe

    Kommentar

    • DarkAngel_83
      • April 2010
      • 244

      #3
      Ursprungligen postat av Sungun
      Hej!
      Har haft två små Plattyyngel, 3-5mm stora. Sett dem ngr dagar nu. Idag verkar det bara vara en stackare kvar (har ju 3 mödrar o en far + ngr andra firrar i karet oxå). Nå, undrade just om man ska ge dem något speciellt foder eller klarar de sig med alger mm som är på växterna och i vattnet? De är ju mest bland stenarna närmast botten och inne i "buskaget" (mycket klokt av dem om de ska ha någon chans tror jag). De kommer ju inte precs upp till ytan om man nu skulle försöka mata dem där.
      OM du vill ha ungarna kvar kan du väl lägga dom i en stor skål, tex? Tills dom vuxit lite.. För guppyn äter sina ungar allafall...Mina guppy ungar gick upp till ytan typ samma dag dom föddes o åt mat..gav dom vanlig mat fast smulad..Men flytta mina till en skål..Fick sedan se att en unge fanns kvar i karet efter 1 vecka, o dom brydde sig inte så ja flytta tillbaka alla ungar, nu är dom 1 månad o äter mat utan att jag behöver smula så jätte smått =)

      Kommentar

      Arbetssätt...