Lämplig kost för platy och molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Lämplig kost för platy och molly?

    Har märkt senaste månaderna att mina platys och mollys verkar ha problem med matstmältningen. Avföringen är ibland (inte ofta) tunn och trådig men inga andra symptom som kan liknas vid parasiter eller dylikt har uppvisats. Misstänker därför att det är för dålig variation på kosten som kan vara orsaken.

    Matar för närvarande med tetra pro veg. och color. Ibland får dom lite artemia som jag köpte för dom då dom var yngel, ett par gånger i månaden blir det frysta röda larver. Misstänker att jag matar för lite grönt, såsom skalade ärter.
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    #2
    Mina Mollys rör varken ärtor eller broccoli.
    Dock så har jag 2 olika fling ( Tetramin och Tetra Phyll) och 1 granul ( tropical basic).
    Dem brukar gå på maltabletterna också.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Har visserligen inga platys / mollys, men har guppys. Matar mina fiskar med flingfoder Vitality and Color (ca 4 gånger i veckan), fodertabletter (ca 1 gång i veckan), algtabletter (ca 2 gånger i veckan, komplement till flingorna), räkmix (då och då), Akvarietekniks Tropical Sextet frysfoder (1 gång i veckan) och en skiva gurka eller 6 gröna ärtor (1 gång i veckan). Skulle tro att något liknande skulle få dina fiskar att må bra, detta dock beroende på vilka fiskar du har.

      Själv har jag Dvärgciklider, Guppys, Pansarmalar och Ottisar. Om din fiskbesättning är liknande så kan du också mata ungefär på detta sätt, jag tror att dina Plays och Mollys skulle må jättebra av en så varierad kost. Speciellt frysfodret är verkligen jättebra eftersom det innehåller 30 kuber med 6 olika sorters frysfoder (Röda-, svarta- och vita mygglarver, cyklops, dafnier, artemia). Fodertabletter är dock inte nödvändigt, jag ger dem för att pansarmalarna ska få i sig ordentligt, och gurkan / ärtorna är för att ottisarna ska få i sig det grönfoder de behöver.

      Kommentar

      Arbetssätt...