Laxfoder lämpligt akvariefiskfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    Laxfoder lämpligt akvariefiskfoder?

    Som rubriken säger är det ett lämpligt akvariefiskfoder?
    Det finns nämligen 3 poster med laxfoder på Tradera, därför undrar jag.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Dreama
    Som rubriken säger är det ett lämpligt akvariefiskfoder?
    Det finns nämligen 3 poster med laxfoder på Tradera, därför undrar jag.
    Beror nog på hur mycket och hur ofta man använder det. Laxfoder har ju skapats för att fiskar skall växa snabbt så att de kan slaktas så snart som möjligt.
    Detta gör att det självklart inte är lämpligt som huvudfoder till fiskar som man vill skall växa på ett sätt att de får ett långt liv och en naturlig kroppsform. Dock som en kompletterande tillsats i t.ex. räkmix för yngel kan det dock antagligen vara OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Laxfoder var mycket populärt i Uppsala på 1980-talet men bör som sagt kanske inte vara den enda födan utan helst växlas med annat...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        För många år sedan använde jag och mina föräldrar laxfoder, måste säga att kardinalerna inte passade in i den vanliga artbeskrivningen efter nåt år...
        Jag tror som Kjell at det är ett rätt belastande foder för fisken om inte för hela karet.

        I långa loppet är det nog bättre med vanligt foder om man skall ha det i ett vanligt prydnadskar.

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...