Vad hittar man inte allt i en damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Vad hittar man inte allt i en damm?

    I trakten kring Norrköping finns inte så många naturliga dammar men jag fick nys om en i förra veckan och idag tog jag mig dit. Det var i själva verket en mindre sjö visade det sig: Ensjön som verkar tom på fisk.

    I en grund liten tarm på ena sidan fanns det till min lika stora förvåning som förtjusning stora mängder djupröda Daphnier. I den stora sjön, som ibland måste stå i direkt förbindelse med den lilla tarmen, fanns också enorma mängder Daphnia men där är de inte alls röda utan beigefärgade.

    Då kan man ju undra om det är olika arter eller om omständigheterna (syrehalt t.ex.) gör skillnaden. De roströda ser ut som på bilderna. De är riktigt stora och simmar snabbt och inte lika ryckigt som andra vattenloppor och har bara ett öga. De små är beige med en aning grönt och mycket mycket små.

    Nu försöker jag odla dem, dels på balkongen, dels i små kärl lite varstans och jag har försökt plocka ut ett tjogtal av de röda för att se om det går att speciellt odla just dem.
    Bifogade filer
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Om du har nära till dammen/sjön så skulle jag om jag var du hellre åka dit och fånga nytt än att försöka odla dem. De går säkert fint att odla men jag antar att näringssammansättningen är bättre hos de man fångar i naturen. Men det är bara en gissning.

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Snygga bilder och intressant experiment. Ska du odla för att skapa mat till fiskar? En sak man kan göra är att mata daphnierna med algpulver så får de att bra näringsvärde.

      Eller så gör du som föregående talare och fångar allt eftersom.
      Checking out...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        När det är säsong är ju håvning det bästa valet men med några problem som jag skall återkomma till. Men så är det inte säsong längre därute i det vilda. Då är egen odling istället av stort värde så att försöka odla på vild-dafnier är att rekommendera.

        Vad är då problemet med håvningen? Jo det andra som lätt följer med som blodsugande karplöss, små men hungriga sländlarver och kanske lite hydror till ex. Men det får man leva med i så fall.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Förra sommaren hade jag ngr odlingar som försåg mig med Daphnior ända in ett stycke på hösten. Mycket praktiskt. (Att ta sig till Ensjön är ett företag.) Om näringsvärdet är lägre? Ingen aning. Som enda mat tror jag inte det är lyckat men som variation verkar fiskarna älska dessa små kryp.

          Jag hade hoppats de spontant skulle återuppstå efter vintern men icke.

          Så här ser de nystartade odlingarna ut idag.
          Bifogade filer

          Kommentar

          Arbetssätt...