Mat till äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    Mat till äppelsnäckor

    Hej jag ska köpa 5st äppelsnäckor som ska vara i mitt malawi akvarium och jag har hört att man kan mata snäckorna med sallad gurka mm och då undrar jag om jag lägger i en gurkskiva i akvariumet kommer då inte fiskarna äta upp den då??
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Jag tror nog att de hjälps åt. Om det visar sig att fiskarna också uppskattar grönsakerna får du helt enkelt sänka en större bit. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      Men hur länge ska jag låta tex gurkan ligga i

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Jag brukar ha mina grönsaker i i 12 timmar..om dom inte käkar upp det innan dess så tar jag ut dom.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          En skiva på cirkus två centimeter brukar vara slut på tjugofyra timmar hos mig, men jag har glupska djur. ^^
          Två dygn skulle jag rekommendera sådär på känn, sedan kan man fiska upp resten. Både gurka och sallad är ju sådana där härliga grönsaker som initialt blir piggare i kallvatten.


          Edit: Eller också lyssnar du på Karrokaja. ; )
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • walak
            • April 2010
            • 263

            #6
            ok en fråga till jag har hört att man ska ha i kalt för skalen men problemet är för mig att kalt höjer ju ph-värdet och jag har redan högt ph-värde så vad gör man då

            hur ofta ska man mat snäckorna då

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Jag har aldrig haft i kalk till mina snäckor. De mår finfint ändå i vatten på neutrala 7... vad ligger ditt värde på från början?

              Du får känna efter och se på dem hur de mår, precis som du gör med fiskarna. Tänk på att de också äter alger och algtbletter.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • walak
                • April 2010
                • 263

                #8
                Ursprungligen postat av Pickles
                Jag har aldrig haft i kalk till mina snäckor. De mår finfint ändå i vatten på neutrala 7... vad ligger ditt värde på från början?

                Du får känna efter och se på dem hur de mår, precis som du gör med fiskarna. Tänk på att de också äter alger och algtbletter.
                mitt värde ligger på ca 7,5 ifrån kranen men när det har varit i akvariumet ett tag så är det uppe i 8,5

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av walak
                  mitt värde ligger på ca 7,5 ifrån kranen men när det har varit i akvariumet ett tag så är det uppe i 8,5
                  8,5 är ett bra värde för äppelsnäckorna, man kan tillsätta med att ge dem broccoli som innehåller kalk.

                  Fler alternativ
                  *terrariekalk, brukar se ut som en sköldpadda
                  *1tsk bikarbonat till 100l vatten
                  *broccoli
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    OT passus, äpplen är annars ett nice snack åt praktbotier..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • walak
                      • April 2010
                      • 263

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      8,5 är ett bra värde för äppelsnäckorna, man kan tillsätta med att ge dem broccoli som innehåller kalk.

                      Fler alternativ
                      *terrariekalk, brukar se ut som en sköldpadda
                      *1tsk bikarbonat till 100l vatten
                      *broccoli

                      bikarbonat har jag haft i redan men hur ofta ska man mata snäckorna då

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Jag skulle tro att snäckorna kommer att bli uppätna av malawisarna, tyvärr.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Jag skulle tro att snäckorna kommer att bli uppätna av malawisarna, tyvärr.
                          Eller så kommer de aldrig ut ur sitt skal och dör. Den risken finns med.

                          Ursprungligen postat av walak
                          bikarbonat har jag haft i redan men hur ofta ska man mata snäckorna då
                          Matning, hmm.. Jag har ca 50-70 snäckor, 30 st ser man när man tittar in i karet, de andra är så små ännu.
                          Jag ger mina varannan dag ungefär, beroende på om det finns nyckläckta snäcklingar eller ej.
                          Ger man en broccoli så tar det mellan 24-48 timmar innan den är uppäten (beroende på invånarna tillsammans med snäckorna)

                          Hur många snäcor har du?
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • walak
                            • April 2010
                            • 263

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Eller så kommer de aldrig ut ur sitt skal och dör. Den risken finns med.



                            Matning, hmm.. Jag har ca 50-70 snäckor, 30 st ser man när man tittar in i karet, de andra är så små ännu.
                            Jag ger mina varannan dag ungefär, beroende på om det finns nyckläckta snäcklingar eller ej.
                            Ger man en broccoli så tar det mellan 24-48 timmar innan den är uppäten (beroende på invånarna tillsammans med snäckorna)

                            Hur många snäcor har du?
                            jag ska köpa 5st och dom är mellan 2-3cm

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av walak
                              jag ska köpa 5st och dom är mellan 2-3cm
                              Ahaaaaa =)

                              En algtablett/grönsaker varannan dag funkar Har du fler fiskar i det karet? t.ex. malar?
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...