Semester matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #16
    Skall jag låta fiskarna gå på "diet" lite innan dvs mat varannan dag eller nåt?

    Undrar detta för jag tror nog att fiskarna var rätt hungriga när jag var borta i torsdags till söndags i helgen för de hade ätit rätt mycket på en av "dill" växterna.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #17
      Hej

      Jag brukar mata som vanligt innan semestervikarien tar vid.
      Man bör utgå från att den som vikarierar inte fattar någonting överhuvudtaget.
      Jag ger numera instruktionen, lägg i mat, punkt. Upptäcker du något konstigt så ring mig innan du gör något.
      Du anar inte vad din svärmor kan få för sig..... jag har varit med om det mesta. Vanligast är ¨dom såg så hungriga ut så jag la i två bitar istället för en¨, resultat en grön soppa som tog månader att få ordning på.

      Jag brukar göra ordning små plastpåsar med det som ska matas i varje akvarium, en påse för varje dag och akvarium, många små påsar blir det.

      Tyvärr finns ingen garanti för att svärmor klarar jobbet men försök vara bestämd och tydlig, det som du och jag tycker är självklart har hon antagligen ingen koll på.

      Mvh UB

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Ursprungligen postat av ubjs
        Tyvärr finns ingen garanti för att svärmor klarar jobbet men försök vara bestämd och tydlig, det som du och jag tycker är självklart har hon antagligen ingen koll på.

        Mvh UB
        Min kära svärmor gör som jag säger, det vet jag ger jag henne bara instruktioner så fixar hon detta.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Jag vet inte om någon skrivit det tidigare i tråden men ett rejält vattenbyte strax innan semestern är starkt rekommendera.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #20
            jag byter ca 30 % varje vecka, räcker det?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ubjs
              • April 2007
              • 192

              #21
              Jag tycker du ska göra precis som du brukar, möjligen kan du slamma av botten lite mer och djupare än vanligt.
              Du kan också dra ned belysningstiden något, men eftersom du kommer hem 1 gång per vecka så är det inte nödvändigt.
              Jag har låtit belysningen vara nedstängd helt under en sommar då jag inte hade möjlighet att se till akvariet på 5 veckor och var beroende av tonåringarnas tillsyn.
              Funkade faktiskt rätt bra även om växterna gick ner sig en del men jag slapp algproblem.

              Mvh UB

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #22
                Ursprungligen postat av erikthur
                Jag vet inte om någon skrivit det tidigare i tråden men ett rejält vattenbyte strax innan semestern är starkt rekommendera.
                Ett par veckor innan kanske, men inte ett par dagar innan man åker. Gör man ett större ingrepp, bör man vara hemma och se hur akvariet och dess invånare reagerar på det.

                Olle

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Delade meningar...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Elisabeth Hansen
                    • June 2009
                    • 43

                    #24
                    Skulle man tänka sig ett vattenbyte störa än det man brukar göra varje vecka?
                    Kanske dubbelt så stort starks före att semestern börjar?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...