Grodägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Grodägg

    Kan man ge grodägg som fiskfoder ?
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #2
    Jag tror att det är olagligt att mata med vilda grodyngel grodor osv?
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Varit uppe många ggr. Alla svenska amfibier och reptiler är fridlysta. Att använda rom eller "färdiga" grodor är alltså absolut inget man ska göra
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Varit uppe många ggr. Alla svenska amfibier och reptiler är fridlysta. Att använda rom eller "färdiga" grodor är alltså absolut inget man ska göra
        Jaha det visste jag inte, där ser man. Man lär sig något varje dag.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Alla svenska grodor är mycket riktigt fridlysta så det är ingen bra ide att ta rom till foder. Även bortsett från den detaljen är det knappast ett lämpligt foder, grodrom är till stor del vattnig gelé och man skall inte vara allt för säker på att det är hälsosamt heller. Många amfibier har gifter och att romklumparna får vara ifred för andra djur kan göra att man bör vara skeptisk.

          Vad man däremot får göra är att ta in lite rom och föda upp dem till grodor som man sedan släpper ut där man tog rommen. Det är så spännande att det borde vara obligatoriskt, vad är en vår utan grodyngel?
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Riddaren
            • June 2009
            • 126

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Vad man däremot får göra är att ta in lite rom och föda upp dem till grodor som man sedan släpper ut där man tog rommen. Det är så spännande att det borde vara obligatoriskt, vad är en vår utan grodyngel?
            Det var en tradition jag hade som liten. Det borde alla få testa i skolan!
            ______________________________________________
            540 L + 540 L + 47 L
            Entusiastisk amatör

            Kommentar

            • Mathce
              • April 2009
              • 239

              #7
              Ursprungligen postat av Riddaren
              Det var en tradition jag hade som liten. Det borde alla få testa i skolan!
              Jag med, morsan undrade varför hennes tvättbalja helt plötsligt försvann och dök upp bakom hundhuset ett par veckor senare... fylld med sten, gräs och massa ävckligt vatten.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det är faktiskt inte förbjudet att göra roliga saker bara för att man blivit vuxen...
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Grodyngel är som sagt fridlysta. Men har du försökt fodra med levande mygglarver och daggmask?? Det brukar mina "monster" få när det är säsong för det....
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Riddaren
                    • June 2009
                    • 126

                    #10
                    Nu är det enkelt att fånga tusentals välutvecklade mygglarver i dammar och vattenpölar så passa på med det
                    ______________________________________________
                    540 L + 540 L + 47 L
                    Entusiastisk amatör

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Ursprungligen postat av Riddaren
                      Nu är det enkelt att fånga tusentals välutvecklade mygglarver i dammar och vattenpölar så passa på med det
                      Det är det jag brukar göra, och det fungerar utmärkt...Fiskarna blir jättelyckliga när de får levande foder...
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • Mathce
                        • April 2009
                        • 239

                        #12
                        Mygglarver, vet ja ite riktigt hur dem ser ut.
                        Maskar kunde ju ja plockat på mig i morse när ja var ute med hunden, fanns hur många som helst på vägen ju.
                        Hoppas de regnar i morrn också så de kryper upp till ytan, heheh, då ska ja plocka med mig några hem. Bör man skölja av dem eller nått först, vad gör man om de inte äts upp i karet, kommer de dö och ruttna eller kommer de fortsätta leva ?
                        Hur förvarar man maskar, jag menar om ja plockar på mig några och förvarar dem i en glasburk med jord tex kommer de att klara sig där i några dagar, kan man slänga in dem i kylskåpet eller nått annat eller kommer de att dö då .

                        Kommentar

                        • illerfisken
                          • January 2009
                          • 313

                          #13
                          Jag sköljer dom innan jag matar för att få bort jord. Jag förvarar inte maskarna jag gräver nya när jag ska mata fiskarna.
                          http://mfksweden.forum24.se/

                          Kommentar

                          • Riddaren
                            • June 2009
                            • 126

                            #14
                            Du behöver inte ens veta hur de ser ut, kör ner en finmaskig håv i ett stillastående vatten och kör runt den lite så kommer du att få upp en del som du sen ser. Dammar är bra eller om det varit en långvarig översvämning någonstans. Senare så kan vattentunnor också vara bra.
                            Har man större fiskar så behöver man enormt många om man vill att de ska bli mätta av det, så jag ser det istället mer som en lyxmåltid som de kan få någon gång lite då och då. Det kan få fiskarna på mycket bättre humör och trigga igång lek.
                            Ciklider är ju trots allt rovfiskar så det kan ju vara schyst att låta dem få jaga ibland
                            ______________________________________________
                            540 L + 540 L + 47 L
                            Entusiastisk amatör

                            Kommentar

                            • Zwitta
                              • October 2006
                              • 406

                              #15
                              Mygglarver ser ut som svarta larver som ligger vid ytan och som simmar ryckigt neråt när de blir skrämda. De ligger ibland utspridda och ibland i lite större grupper som gör de lätta att fånga in. De finns mest i grunda pölar som ligger i skugga.
                              Senast redigerad av Zwitta; 14 May 2010, 11:49.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...