Moina/Daphnia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Moina/Daphnia

    Hejsan gott folk

    Behöver lite hjälp av folket här rörande rubriken

    JAg funderar på att köra igång en kultar av antingen moina eller de lite större daphnierna, men jag har hört att det inte är det allra lättaste av Janne W himself, plus att det kan lukta ganska rejält. Det jag undrar då är hur ni som kör moina/daphnia Hemma har byggt upp er odling/kultur, dels för att undvika lukt vid eventuell övergödning samt vid VB osv, då det är svårt med både billifilter och riktiga propellerdrivna.

    Det jag är mest rädd för är då givetvis eventuell stank, men även att kulturen skulle dö ut efter någon vecka/månad.

    I dagsläget har jag NQ3or, vet inte vad de heter men är mindre än grindalare och större än mikromask och vinägermikro samt även Artemia.

    Utöver det matar jag nu på vårkanten även med svarta mygglarver.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Jag kör just nu ett väldigt enkelt system med tre stycken Moina-kulturer. Har 3 plastakvarium på 12 liter som jag har dem i. Dessa är inte idealiska då de är alldeles för höga i förhållande till längd och bredd men det har funkat bra ändå. Kör en klassisk setup utan filter eller genomluftning, ett antal stora Posthornssnäckor och matning sker med jäst. Har även ett 30 W lysrör ovanför, men jag vet inte hur stor skillnad det gör.

    Hur som helst så har mitt knep för att hålla kulturerna riktigt vitala blivit att byta vatten varannan upp till varje dag. Använder då vatten som fått stå sig över natten och jag silar det gamla vattnet genom en håv över en hink och använder då Moinan som åker med ut till att mata med. Tidigare hade jag problem med att få någon fart på kulturerna, eller snarare så kom de igång fort men sen började de gå riktigt segt och det blev aldrig riktigt mycket Moina. Men detta var innan jag började med de täta vattenbytena. Finns många som säger att man inte ska byta vatten ofta men det är det som funkat för mig.

    Dessa kulturer luktar inte mer än ett vanligt akvarium, även om det bildas en del skit på botten (som jag inte bryr mig om att suga ut vid vattenbyte). När förökningen börjar gå segt så tömmer jag ut allt vatten och sköljer ur akvariet lite grann, för att sedan fylla på med nytt nattståndet vatten och lite Moina. På några dagar brukar de sedan ha börjat föröka sig explosionartat igen. I snitt startar jag nog om kulturerna var 14:e dag för tillfället.

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av oaken
      Jag kör just nu ett väldigt enkelt system med tre stycken Moina-kulturer. Har 3 plastakvarium på 12 liter som jag har dem i. Dessa är inte idealiska då de är alldeles för höga i förhållande till längd och bredd men det har funkat bra ändå. Kör en klassisk setup utan filter eller genomluftning, ett antal stora Posthornssnäckor och matning sker med jäst. Har även ett 30 W lysrör ovanför, men jag vet inte hur stor skillnad det gör.

      Hur som helst så har mitt knep för att hålla kulturerna riktigt vitala blivit att byta vatten varannan upp till varje dag. Använder då vatten som fått stå sig över natten och jag silar det gamla vattnet genom en håv över en hink och använder då Moinan som åker med ut till att mata med. Tidigare hade jag problem med att få någon fart på kulturerna, eller snarare så kom de igång fort men sen började de gå riktigt segt och det blev aldrig riktigt mycket Moina. Men detta var innan jag började med de täta vattenbytena. Finns många som säger att man inte ska byta vatten ofta men det är det som funkat för mig.

      Dessa kulturer luktar inte mer än ett vanligt akvarium, även om det bildas en del skit på botten (som jag inte bryr mig om att suga ut vid vattenbyte). När förökningen börjar gå segt så tömmer jag ut allt vatten och sköljer ur akvariet lite grann, för att sedan fylla på med nytt nattståndet vatten och lite Moina. På några dagar brukar de sedan ha börjat föröka sig explosionartat igen. I snitt startar jag nog om kulturerna var 14:e dag för tillfället.
      Tack för svar, det jag funderar på är om man på något vis kan undvika just själva omstarten om man kör med ett lite större kar, håller på att räkna hur stort jag kan få in under mitt stora kar och ändå ha tillgång till det så att säga. Vad jag har hört så spelar ljus ingen större roll för moinan.

      Jag hade tänkt mig något runt 30-40 liter, mer bredd och längd än höjd och kör där, sätta på en tappkran runt 20% ner vilket då gör det lätt att byta just 20% vatten varje dag

      detta vattnet får gå genom en håv i vilken jag fångar upp moinan och sen ner med det jag behöver i karen och resten tillbaka till kulturen.

      hur mkt jäst matar du med per dag i dina kulturer?
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        Tack för svar, det jag funderar på är om man på något vis kan undvika just själva omstarten om man kör med ett lite större kar, håller på att räkna hur stort jag kan få in under mitt stora kar och ändå ha tillgång till det så att säga. Vad jag har hört så spelar ljus ingen större roll för moinan.

        Jag hade tänkt mig något runt 30-40 liter, mer bredd och längd än höjd och kör där, sätta på en tappkran runt 20% ner vilket då gör det lätt att byta just 20% vatten varje dag

        detta vattnet får gå genom en håv i vilken jag fångar upp moinan och sen ner med det jag behöver i karen och resten tillbaka till kulturen.

        hur mkt jäst matar du med per dag i dina kulturer?
        Det är möjligt att det går att undvika. Det tar ju inte ens fem minuter för mig att starta om en kultur så jag har aldrig tyckt att det varit ett problem.

        Kan tyvärr inte säga hur mycket jag matar med då jag höftar lite varje gång beroende på vattnets grumlighet och hur mycket Moina det är.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av oaken
          Det är möjligt att det går att undvika. Det tar ju inte ens fem minuter för mig att starta om en kultur så jag har aldrig tyckt att det varit ett problem.

          Kan tyvärr inte säga hur mycket jag matar med då jag höftar lite varje gång beroende på vattnets grumlighet och hur mycket Moina det är.

          jag får helt enkelt prova antar jag. Får ta och läga upp en projekttråd på bygget
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Hej. Här i min blogg kan du läsa om jag sköter moinan. OBS kommentaren längst ner att jag går tillbaka till hälften av vad jag beskrev i huvudinlägget:

            Och här en tråd där vi diskuterat moina-regimer i Killisällskapets forum:

            Så jag kör på som inlägg #3 i sks-tråden
            Kanske något "matnyttigt" i alla fall - sorry about that joke.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Hej. Här i min blogg kan du läsa om jag sköter moinan. OBS kommentaren längst ner att jag går tillbaka till hälften av vad jag beskrev i huvudinlägget:

              Och här en tråd där vi diskuterat moina-regimer i Killisällskapets forum:

              Så jag kör på som inlägg #3 i sks-tråden
              Kanske något "matnyttigt" i alla fall - sorry about that joke.
              Tack för detta erik, mycket trevlig läsning inför framtiden
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • lilleulv
                • July 2007
                • 208

                #8
                Jag har haft 2- 3 Moina kulturer - har fortfarande - i längre tid, och jag har aldrig haft någon lukt från dem. Jag suger lite "slam" upp från bunden ca. 1 gang i veckan och fyller på med alm. kranvatten. Det fungerar utmärkt.
                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                Kommentar

                • Gobi112
                  • December 2011
                  • 229

                  #9
                  Livar upp lite här da
                  Köpte levande Daphnia igår och har de just nu i en kakburk som mäter 15cm x 8cm x 5 cm i höjd, gjord av plast. Har några kvar efter ett par matningar. Undrar om det skulle funka o ha de kvar där o mata dem och miniodla dem förutsatt att man byter vatten? Jag tänkte att det kanske är ett lite förlitet utrymme.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Varför inte försöka - om det går bra får du utvidga
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Gobi112
                      • December 2011
                      • 229

                      #11
                      Jag ser att vissa har svårt att simma, kanske 2 , de ligger på botten och försöker att simma och det ser ut som de har nått smuts på filterspröten?!

                      Kommentar

                      • Gobi112
                        • December 2011
                        • 229

                        #12
                        ...och nu bär alla på ägg...är det kört nu?

                        Kommentar

                        • vinbok
                          • November 2011
                          • 147

                          #13
                          Snor den här tråden lite med en kort fråga var köper man start kultur till Moina/Daphnia?

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av vinbok
                            Snor den här tråden lite med en kort fråga var köper man start kultur till Moina/Daphnia?

                            Daphnia - närmsta damm, även hos butiker som säljer levande foder i påse. Moina - en välsorterad akvariebutik. När jag tänker efter så har jag nog bara sett Moina till salu i en butik i Sverige och det är på Södermalms Akvarieaffär i Stockholm. Går att skicka startkulturer när det har blivit lite varmare också.

                            Kommentar

                            • vinbok
                              • November 2011
                              • 147

                              #15
                              Tackar för infon, har inte haft så stor tur med fångst men ska testa i fågeldamen i parken tror jag till våren. Stockholm åker man ju inte i onödan till men får väl efter söka start kulturer när det blivit varmare. Tackar för svaret.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...