Foder till Dalmatinmolly & Neontetra, mängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    Foder till Dalmatinmolly & Neontetra, mängd?

    Hej!

    Undrar om fling foder duger åt Dalmatinermolly (2st( +6nykommna yngel)) och Neontetror (10st)?
    Enda fiskar jag har just nu.

    Och mängd?
    Fiskarna har jag haft i 3dagar bara, så jag kan tänka mig att dem "stress äter"
    Dem fick en liten ranson igår kväll, typ 6"flingor".
    Imorse ca 5flingor
    Och för 1 timme sedan ca 10flingor.
    Dags för diet nu kanske
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Svårt att säga exakt mängd men de bör ha ätit upp allt inom 2 minuter. Ynglen kan behöva sin mat söndersmulad för att kunna äta den. Tänk också på att Mollyna är betydligt mer framåt än Neontetrorna så kolla att de också får så de klarar sig. Molly vill gärna ha lite grönfoder emellanåt. Skalade gröna ärtor och Broccoli kan vara poppis. Att variera kosten och ge dem lite fryst mat som räkmix lite då och då skulle de gilla. Själv ger jag mina levandefödare just flingfoder, granulat och räkmix. Några dagar i veckan får de gröna ärtor. Mina får mat 2 ggr per dag.
    Senast redigerad av Dexter; 27 April 2010, 22:18.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Andreas_Ace
      • April 2010
      • 78

      #3
      Ursprungligen postat av Dexter
      Svårt att säga exakt mängd men de bör ha ätit upp allt inom 2 minuter. Ynglen kan behöva sin mat söndersmulad för att kunna äta den. Tänk också på att Mollyna är betydligt mer framåt än Neontetrorna så kolla att de också får så de klarar sig. Molly vill gärna ha lite grönfoder emellanåt. Skalade gröna ärtor och Broccoli kan vara poppis. Att variera kosten och ge dem lite fryst mat som räkmix lite då och då skulle de gilla. Själv ger jag mina levandefödare just flingfoder, granulat och räkmix. Några dagar i veckan får de gröna ärtor. Mina får mat 2 ggr per dag.
      Jo, maten var säkert uppäten på 30sek, kanske 1 min. Men det beror på det strömmande vattnet så dem får jaga det

      Neontetrorna får i sig ngr flingor också, Dock är dem lite stora, så mans er att dem hostar upp dem och får bita tag i dem igen.

      Ynglen vet jag inte om dem får ngt, kanske rester som man inte hunnit se. Dem håller sig just nu vid botten, så man kanske ska köpa ngn typ av tabletter?

      Som sagt, akvariet är nystartat. Så det är väl nu det är som mest känsligt mot "störningar".

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Under den första tiden, typ 2-6 veckor skall man mata extremt försiktigt i
        ett nystartat kar.

        bäst är nog att ge dom extremt lite, typ uppätet på 30 sek, varannan dag.

        detta skall pågår tills karet är i balans med alla goda bakterier.

        vilket tar 2-6 veckor.

        fullvuxna fiskar fixar det galant, yngel kan stryka med, men det är
        ett "pris" man får betala, annars är det stor riska att nitriten kommer
        som ett brev på posten (dvs för eller senare kommer den).

        Och då kan alla stryka med.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av Andreas_Ace
          Jo, maten var säkert uppäten på 30sek, kanske 1 min. Men det beror på det strömmande vattnet så dem får jaga det

          Neontetrorna får i sig ngr flingor också, Dock är dem lite stora, så mans er att dem hostar upp dem och får bita tag i dem igen.

          Ynglen vet jag inte om dem får ngt, kanske rester som man inte hunnit se. Dem håller sig just nu vid botten, så man kanske ska köpa ngn typ av tabletter?

          Som sagt, akvariet är nystartat. Så det är väl nu det är som mest känsligt mot "störningar".
          Absolut, i början är det bra att ta det försiktigt. Hur stort akvarium har du? Dela flingorna lite så blir det lättare för tetrorna. Själv tycker jag Granulat är toppen, små, små "korn". Känns som om det blir mindre "skräp" med det.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Andreas_Ace
            • April 2010
            • 78

            #6
            Ursprungligen postat av Dexter
            Absolut, i början är det bra att ta det försiktigt. Hur stort akvarium har du? Dela flingorna lite så blir det lättare för tetrorna. Själv tycker jag Granulat är toppen, små, små "korn". Känns som om det blir mindre "skräp" med det.
            Karet ligger på 63liter
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Andreas_Ace; 28 April 2010, 09:19.

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              Har speciella gröna flingor jag brukar ge mina mollys emellan åt för att de ska få i sig lite vegetabiliskt foder.
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              Arbetssätt...