Mat till min Pseudoplatystoma fasciatum "Tigerrandig skovelnosmal"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catfish.
    • April 2010
    • 53

    Mat till min Pseudoplatystoma fasciatum "Tigerrandig skovelnosmal"??

    Hejsan!
    Ja, som rubriken lyder, jag skulle vilja ha lite tips om mat av någon som har eller har haft denna underbara "lilla" firre.
    Jag försöker ge den skalade räkor och röda/vita mygg samt räkmix, men den vill endast äta levande, tex. guldfiskar och fisk i storlek 4-8cm ca.
    Den ser ju visserligen ut att må bra och simmar runt och myser lite men det känns så enformigt, vore nice om nån hade lite tips. Den är nu ca. 20-23cm och växer i stadig takt

    Mina andra rovfiskar ( En Red Tail och en Hybrid av dessa två, "Red Tail tigerfish") dom älskar räkor och levande då givetvis men dom äter endå allt annat också, tycker det är konstigt att min stora inte gör det. Men den kanske bara ska ha levande nu i denna storlek och uppåt?

    Mvh / Tom
    Senast redigerad av Catfish.; 25 April 2010, 22:28.
    63L Yngel
    828L Monster
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    #2
    Min åt Alaska Pollock i goda mängder. Få den bara att gå med en annan fisk som äter något så brukar den lära sig äta samma föda. Fiskar är som akvarister, riktiga härmapor!
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring

    Kommentar

    • Catfish.
      • April 2010
      • 53

      #3
      Hahahaha ok!

      Får inhandla lite imorrn så får vi se vad han tycker, det är ju lite smådyrt i längden om han BARA ska käka levande, visst när han blir större då förstår jag och har överseende med utgifterna, men vore ju bra om han kunde vara lite som dom andra med haha
      63L Yngel
      828L Monster

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        En guppy-/mollyodling borde ju kunna bidra med en del? Du slipper allas "nu har jag 200 guppy, vad ska jag göra?"-problem!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Catfish.
          • April 2010
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          En guppy-/mollyodling borde ju kunna bidra med en del? Du slipper allas "nu har jag 200 guppy, vad ska jag göra?"-problem!

          Jo det skulle ju funka, har ju ett 20L yngelkar
          Hade ett par molly-yngel men mina scalarer åt upp dom flesta innan jag han ingripa, resten hittade jag i ytterfiltret, dock levande ca. 5st.

          Men problemet är ju att dom växer så sakta, plus att jag matar han efter storleken på hans buk
          Och den är liten varje morgon även att han fått en hyfsat stor guldfisk kvällen innan tex.
          Så några små guppys och molly bäbisar skulle bara vara aptitretande :P

          Nu fungerar yngelkaret som temperärt kar för mina "matfiskar".

          Det är därför jag ville ha lite tips på "vanlig" varierande kost till han, inte bara levande

          Men tack för svaret!
          63L Yngel
          828L Monster

          Kommentar

          • Micke_nes
            • January 2009
            • 64

            #6
            Det smidigaste du kan göra är att köra med svältningsmetoden. Du ger fiskarna tex räkor, musslor, oxhjärta, störmming etc. Sen äter fiskarna som vill. De som inte äter då får vara utan. När han sedan blir tillräckligt hungrig så kommer han att äta vare sig det är räka eller mussla.

            Det var så jag gjorde för att få min att äta

            Kommentar

            • Catfish.
              • April 2010
              • 53

              #7
              Hmmm ok, om jag inte ger han nå´t så tar han garanterat någon av dom andra fiskarna, han har ju redan käkat typ halva befolkningen i karet..
              Fast det var ju en metod som sagt, ska köpa lite Alaska idasg och se om han tycker om det

              tack för tipset!
              63L Yngel
              828L Monster

              Kommentar

              • Catfish.
                • April 2010
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av Keibo
                Min åt Alaska Pollock i goda mängder. Få den bara att gå med en annan fisk som äter något så brukar den lära sig äta samma föda. Fiskar är som akvarister, riktiga härmapor!

                Jag köpte lite Alaska Pollock igår, och det var ju populärt även hos alla andra fiskar med givetvis ^^
                Fast det tog ett tag innan jag SÅG att han åt det, sen verkar han "jaga" när han ska ta en bit, gjorde det nyss och det small duktigt i glaset plus en större sandstorm i vattnet. Det är ju kul å se att han verkligen går in för att äta det också! Kanske tror att det är levande som ligger still hahaha, bra tips btw! Tackar så mycket!

                mvh
                63L Yngel
                828L Monster

                Kommentar

                • bong
                  • November 2008
                  • 1087

                  #9
                  Prova strömming istället... Hade samma problem med en 50cm platystoma en gång i tiden, men lite strömming gjorde susen
                  3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                  http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                  Kommentar

                  • Catfish.
                    • April 2010
                    • 53

                    #10
                    Ursprungligen postat av bong
                    Prova strömming istället... Hade samma problem med en 50cm platystoma en gång i tiden, men lite strömming gjorde susen


                    Ok, kan ju köpa det med och prova!

                    tack för tipset
                    63L Yngel
                    828L Monster

                    Kommentar

                    Arbetssätt...