Artemiakläckning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickee
    • December 2004
    • 119

    Artemiakläckning

    Hej, idag gjorde jag mitt första försök till att kläcka egen artemia. Följde artikeln här på zoopet. eftersom det här är min första gång så har jag ingen aning om hur det ska se ut. har gått ca. 3 tim sen jag la i äggen i vattnet, nästan alla ägg flyter och ytterst få ligger på botten. Ska det se ut så här? ska dom flyta lr ligga på botten? om inte var kan felet ligga?
    sincerely nicke
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Låter som allt funkar som det ska än så länge. Det du beskriver är iaf fullt normalt
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • nickee
      • December 2004
      • 119

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Låter som allt funkar som det ska än så länge. Det du beskriver är iaf fullt normalt
      vad bra var lite orolig att det var något var på tok, men vrf ligger vissa på botten och andra inte?
      sincerely nicke

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Hmm... Vet faktiskt inte men vissa lyckas väl bryta ytspänningen när de landar i vattnet medan vissa förblir flytande eller nåt
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • nickee
          • December 2004
          • 119

          #5
          ok, tack för de snabba svaren
          sincerely nicke

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Om du har hygglig temp som kommer du inom 12 timmar se att de skiftar färg mot koppar. Det gör de då de kläckts och du kan sedan lätt se de små liven simma omkring om du lyser från sidan.
            Checking out...

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              jag har prövat den artemia som redan är kläckt och torkad funkar hur bra som helst till min malawiodling jag kläckte själv innan men det blev för mycket jobb.. 4-500 yngel som ska ha artemia 3-4 ggr om dagen då går det åt en del =))
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #8
                hur mycket artemia ägg ska man ta om man inte vill ha så jätte mycket? hur förvarar man det? Och hur länge kan man förvara dem?
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av wowilolmoma
                  hur mycket artemia ägg ska man ta om man inte vill ha så jätte mycket? hur förvarar man det? Och hur länge kan man förvara dem?
                  *Ett toppat kryddmått använder vi och det blir ganska lagom.
                  *Artemiaägg förvaras torrt och svalt. Vissa förvarar i frysen tror jag men det har aldrig vi gjort.
                  *Finns ett bästföre på förpackningen, eller?
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • wowilolmoma
                    • January 2010
                    • 317

                    #10
                    ska testa köpa nästa gång jag är till djuraffären =)
                    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                    Å en kissemiss

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      när jag kläckte själv tog jag som Nina82 ca ett kryddmått till en och en halv liter vatten..
                      Senast redigerad av gonzo44; 24 April 2010, 11:39.
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        1 L vatten och matsked salt blanda häll i glassbunke sedan i med ett kryddmått artemia ägg. Hela tar 3minuter. Detta tar en dag att kläcka och räcker till en dag. Därmed har jag två burkar. Sedan har jag en del trix för att få rätt temp samt mycket belysning. Står vid fönster på en skokartong inne i kartongen har jag transformator till 12V halogenbordslampa som lyser på de okläckta äggen.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Det där med tempen är just nu vårt stora bekymmer..
                          Innan hade vi glassburken stående i ett glasskåp i bokhyllan och fick på så vis en precis lagom temperatur därinne med belysningen som redan fanns i hyllan.
                          Men nu har vi kasserat bokhyllan och har de bara ståendes i fönstret i ett tomt litet akvarium med frigolit i botten och en spotlight att värma äggen med men får inte samma resultat tyvärr.. Kan ju vara att äggen inte håller samma kvalite längre oxå..
                          Nåja.. En sak har man fått lära sig med denna hobbyn och det är att man hela tiden får prova sig fram och komma fram till lösningar som passar sig själv och sina fiskar
                          Det som passar mig är inte säkert passar andra.. Så prova er fram till vad som funkar
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            låter ungefär som den anläggningen jag hade, 4 st 50cm höga och 15cm breda glas kuber och luftgenomströmning för att få god cirkulation, funkade hur bra som helst..
                            annars vet jag dom som använder peet flaskor som behållare..
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jag kör med petflaska , 1L vatten . 1 dryg matsked salt. ett kryddmått artemia som jag förvara i kylen.o en luftpump som drar runt allt. en glödlampa som lyser på. funkar perfa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...