Dvärgkulfiskar på semester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Dvärgkulfiskar på semester?

    Ja, alltså, det är inte kulorna som ska åka på semester, det är jag. En hel vecka på Gotland i maj! En granne brukar komma in vattna blommorna och mata mina fiskar (jag vet att det inte behövs men jag brukar hjälpa henne med ett och annat och jag tror hon gärna vill känna att hon kan återgälda det) men jag vet inte hur jag ska göra med kulorna!
    Jag funderar på att slänga i ett ganska stort gäng snäckor innan jag åker och hoppas att de räcker några dagar - vad tror ni? Torrfoder funkar ju inte men att be en åttioårig dam tina svarta mygglarver... njaaaa...

    Hälsningar
    Jennifer
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Min erfarenhet är att de klarar sig bra utan mat några dagar jag matade bara 2 ggr per vecka med mygglarver och torrfoder duger ju inte. Ju längre tid emellan matning desto större risk att de tuggar andras fenor.
    Checking out...

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      De klarar sig säkert bra på ett lass snäckor
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        Min erfarenhet är att de klarar sig bra utan mat några dagar jag matade bara 2 ggr per vecka med mygglarver och torrfoder duger ju inte. Ju längre tid emellan matning desto större risk att de tuggar andras fenor.
        Det är bara 4 dvärgkulor i karet så ska de tugga på fenor ska det vara på varandras... Är det risk för det?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          De klarar sig säkert bra på ett lass snäckor
          Men de är ju så små... Blir de inte hemskt arga på mig? De är ju så fruktansvärt söta så det är inte sant! Simmar vid rutan och tittar på mig - är det inte meningen att jag ska titta på dem? Jag tror de har missförstått situationen!
          Jag slängde ner fyra körsbärsräkor ikväll och det tyckte kulorna var roligt - men de backade snabbt så räkorna är nog rätt säkra. Men om kulorna blir hungriga så vet man ju inte

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av jenmad
            Men de är ju så små... Blir de inte hemskt arga på mig? De är ju så fruktansvärt söta så det är inte sant! Simmar vid rutan och tittar på mig - är det inte meningen att jag ska titta på dem? Jag tror de har missförstått situationen!
            Jag slängde ner fyra körsbärsräkor ikväll och det tyckte kulorna var roligt - men de backade snabbt så räkorna är nog rätt säkra. Men om kulorna blir hungriga så vet man ju inte

            Hälsningar
            Jennifer
            Ju mindre de är ju lättare har de ju egentligen att hitta nå smådjur eller liknande att äta Kulfiskarna blir inte arga om du inte ger dem mat. Det är faktiskt mer naturligt att inte mata varje dag. Fiskar får kanske inte mat varje dag, därför äter de så mycket de kan när de får tillfälle.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • fesoj
              • November 2007
              • 250

              #7
              När jag åkte på semester och lämnade mina dvärgkulor hemma så förberädde jag lite mat i form av ett par mygglarver i iskubar eftersom detta gjorde det lättare för den som kom o matade dem enklare. (ganska lätt att över mata annars)

              Fan vad jag saknar mina kulor
              112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av fesoj
                När jag åkte på semester och lämnade mina dvärgkulor hemma så förberädde jag lite mat i form av ett par mygglarver i iskubar eftersom detta gjorde det lättare för den som kom o matade dem enklare. (ganska lätt att över mata annars)

                Fan vad jag saknar mina kulor
                Till de andra fiskarna brukar jag förbereda små högar med torrfoder på täckglaset, bara att peta ner en hög varje dag, det har funkat jättebra. Iskuber låter fiffigt, men jag måste nog ta mig en funderare, det är som sagt en åttioåring som ska sköta det här... Hur länge håller sig mygglarver i kylskåpet? Tänker mig att det kanske är enklare att ha en liten bägare med vatten + mygglarver i kylskåpet som hon kan hälla i efter tre dagar så får de klara sig resten av tiden själva.
                Igår testade jag att binda fast en bit räka i en sytråd och hänga ner den i karet - mycket uppskattat!

                Skaffa nya kulor, nu när jag har dem förstår jag inte hur man klarar sig utan!

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • fesoj
                  • November 2007
                  • 250

                  #9
                  Tror nog att en åttaåring klarar av att plumsa ner en iskub en gång om dagen. Tror tyvärr inte att de håller så länge i kylskåpet, ska nog skaffa nya men har lite för lite plats i karet atm
                  112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av fesoj
                    Tror nog att en åttaåring klarar av att plumsa ner en iskub en gång om dagen. Tror tyvärr inte att de håller så länge i kylskåpet, ska nog skaffa nya men har lite för lite plats i karet atm
                    Nu var det ju inte en 8-åring utan 80-åring det gällde. Går med rullator och är inte frisk, jättetrevlig och helt klar i huvudet, men jag vill inte kräva mer av henne än vad som är nödvändigt... Äsch, kulorna klarar sig väl, jag får göda dem ordentligt före semestern

                    För lite plats i karet? Det är väl bara att skaffa ett nytt? Förstår inte problemet...

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • fesoj
                      • November 2007
                      • 250

                      #11
                      Ursprungligen postat av jenmad
                      Nu var det ju inte en 8-åring utan 80-åring det gällde. Går med rullator och är inte frisk, jättetrevlig och helt klar i huvudet, men jag vill inte kräva mer av henne än vad som är nödvändigt... Äsch, kulorna klarar sig väl, jag får göda dem ordentligt före semestern

                      För lite plats i karet? Det är väl bara att skaffa ett nytt? Förstår inte problemet...

                      Hälsningar
                      Jennifer
                      Haha oj ^^ lite miss av mig, ja göd dom du och kasta ner lite sniglar om du kan. Nja haha vet inte om det "bara" är att skaffa ett till, men någon dag. (men då blir det nog lite värre kulor)

                      Lycka till och hälsa kulorna ifrån mig
                      (det är galet vad jag saknar dem)
                      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...