Något annat än artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Något annat än artemia?

    Utav "olycka" har jag nu massa kampfisk yngel som levde livet utan mat i 2 veckor innan jag ens visste om dom. Ganska akut behov av svar, just pga tiden dom levt utan mat.

    Verkar som att artemia eller hur det nu stavas är det enda som funkar? Jag har en lite svår situation och kan därför inte odla mat själv, utan jag skulle vela vet om det finns mat på burk som det bara är att hälla i istället för att använda artemia?

    Om inte, får jag försöka lösa det med artemia. Men då till den stora frågan, hur kläcker man sådan ägg?
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Artemia är enkelt:


    När du kommit så långt som att du har simmande artemia så kan du suga upp dem med en spruta och pumpa ut det i akvariet. Jag tror Nubi hittade en lämplig spruta på apoteket. Jag hittade min i en gammal leksakslåda.
    Checking out...

    Kommentar

    • linastorm
      • January 2010
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Artemia är enkelt:


      När du kommit så långt som att du har simmande artemia så kan du suga upp dem med en spruta och pumpa ut det i akvariet. Jag tror Nubi hittade en lämplig spruta på apoteket. Jag hittade min i en gammal leksakslåda.
      Tackar, super bra länk

      Men saken är den att jag bor i uppsala i veckorna, på elevhem vilket gör att jag inte kan ha fiskar där. Och under helgerna bor jag hos fosterfamilj, 2 pensionärer, en finsk och en afrikansk, vilket gör att ingen av dom prtar bra och inte förstår så värst bra heller. Det är där jag måste ha fiskarna, och att odla artemia är inget dom någonsin skulle klara. Så isåfall skulle dom bara få mat på helgerna. Så om något annat alternativ finns är det det som gäller, annars måste jag köra på helg matning vilket förmodligen resulterar i massa död.
      170l - 64l - 40l - 16l
      Bloggen

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Har de klarat sig i 2 veckor så kanske de kan klara sig lite till. Det blir ju alltid lite spill av den vanliga maten som de stora fiskarna matas med. det finns ju skslad artemia att köpa på burk,men den jag har flyter på ytan som ett fint pulver och är inget att ha enligt mig, men andra kan ha andra erfarenheter.
        Checking out...

        Kommentar

        • linastorm
          • January 2010
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Har de klarat sig i 2 veckor så kanske de kan klara sig lite till. Det blir ju alltid lite spill av den vanliga maten som de stora fiskarna matas med. det finns ju skslad artemia att köpa på burk,men den jag har flyter på ytan som ett fint pulver och är inget att ha enligt mig, men andra kan ha andra erfarenheter.
          Hm, dom kan inte ha fått matrester ens. Eftersom dom ligger i ett eget akvarium, helt galet att dom lever faktiskt. Jag får väl testa det, sen mata med levande på helger isåfall. Kanske att dom klarar sig.
          170l - 64l - 40l - 16l
          Bloggen

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Vet inte ens om det finns längre men jag antar det, men när jag var liten använde jag flytande yngelfoder (liquid fry) till mina platy och svärdbäraryngel i yngelkassarna. Vet dock inte vad detta innehöll eller om det äts av alla yngeltyper. Men det kan kanske vara värt ett försök att kolla i zoobutiken efter flytande yngelfoder. Sen finns ju alltid mikromask som ett alternativ/komplement till artemianauplier. Mikromask "sköter sig dessutom lite mer själv" än artemia...
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • linastorm
              • January 2010
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              Vet inte ens om det finns längre men jag antar det, men när jag var liten använde jag flytande yngelfoder (liquid fry) till mina platy och svärdbäraryngel i yngelkassarna. Vet dock inte vad detta innehöll eller om det äts av alla yngeltyper. Men det kan kanske vara värt ett försök att kolla i zoobutiken efter flytande yngelfoder. Sen finns ju alltid mikromask som ett alternativ/komplement till artemianauplier. Mikromask "sköter sig dessutom lite mer själv" än artemia...
              Läste att man skulle mata med något flytande i början, men att det var ungefär nu som man skulle börja mata med artemia. Men lika bra att testa allt, får ta mig en sväng in till djuraffären direkt när jag vaknar imorgon.
              170l - 64l - 40l - 16l
              Bloggen

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Jag har krossat torrfoder väldigt fint och blandat ut med lite akvarievatten och hällt i akvariet till mina platy och ciklidyngel.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • linastorm
                  • January 2010
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag har krossat torrfoder väldigt fint och blandat ut med lite akvarievatten och hällt i akvariet till mina platy och ciklidyngel.
                  Ända från början?
                  För om det funkar så skulle det vara underbart!
                  170l - 64l - 40l - 16l
                  Bloggen

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Det finns skalad artemia som inte behöver kläckas, utan är som ett fint pulver. Dessutom finns det nykläckt artemia på burk som håller i några veckor efter att man har öppnat den.

                    Kommentar

                    • linastorm
                      • January 2010
                      • 146

                      #11
                      Ursprungligen postat av suzanne.h
                      Det finns skalad artemia som inte behöver kläckas, utan är som ett fint pulver. Dessutom finns det nykläckt artemia på burk som håller i några veckor efter att man har öppnat den.
                      Om det finns på burk vore det perfekt ju, men är det något som är vanligt i djuraffärer? Och vad brukar sådant kosta?
                      170l - 64l - 40l - 16l
                      Bloggen

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Det finns dessutom nykläckt frusen artemia som Åleds säljer och en del butiker har säkert deras käk i sortimentet oxå.
                        I malmö ha akvarietjänst kanske det men kanske fler ställen oxå.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • suzanne.h
                          • March 2005
                          • 223

                          #13
                          Ursprungligen postat av linastorm
                          Om det finns på burk vore det perfekt ju, men är det något som är vanligt i djuraffärer? Och vad brukar sådant kosta?
                          Det är ganska dyrt, över hundralappen för en liten burk. Det är inte så vanligt att affärerna har den inne men de kan säkert beställa.

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #14
                            Dyrt men sjukt drygt om man matar normalt

                            Kallas skalad artemia !
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • linastorm
                              • January 2010
                              • 146

                              #15
                              Ursprungligen postat av suzanne.h
                              Det är ganska dyrt, över hundralappen för en liten burk. Det är inte så vanligt att affärerna har den inne men de kan säkert beställa.
                              Ja uscha, det var lite väl mycket för lite mat. Men men, vad gör man inte för sina fiskar.
                              170l - 64l - 40l - 16l
                              Bloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...