Infusorier/Mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xanee
    • January 2009
    • 37

    Infusorier/Mygglarver

    Hejhej!

    Letar efter bra, billig yngelmat, men jag undrar några saker ;

    På sommaren kan man ju ta en hink, fylla den med vatten o lägga blad i , så kommer de mygglarver ,

    1, Är det stor risk att få med dåliga bakterier och sånt som kan skada fiskarna ?
    2, Kan man frysa in mygglarverna isåntfall ? Om man fryser in dom först är det väl mycket mindre risk att de har bakterier ? Eller kan man spruta handsprit eller något sånt på dom ?
    3, Är det bra att odla egna infusorier, eller är de också massa dåliga bakterier ?
    4, Hur länge "lever" infusionerna , eller kan man ha dom i en burk hur länge som helst ?
    5, Blir infusionerna större ? ( = mer mat )


    Om ni vet något enkelt sätt att skaffa fram yngel/fiskmat så säg gärna till ! Jag blir helt lost när jag söker på de o fattar ingenting xD
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Bra, billig yngelmat - börja odla mikromask och fortsätt. Man kan odla dem år efter år efter år.
    Mygglarver kommer när dom vill men inte oftast när du vill.
    Infusorier är något knepiga - ungefär som mygglarver - när dom vill oftare än när du vill.
    Lite dyrare men klart säkrare - kläck artemia - eller bemästra konsten att odla moina och tag till vara babymoinan.
    Det var några seriösa kommentarer...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Xanee
      • January 2009
      • 37

      #3
      Mikromask ? Är de som daggmaskar eller kan man se om överhuvudtaget?

      Kommentar

      • phreak
        • March 2010
        • 77

        #4
        102l kar
        350l kar
        200l kar

        Kommentar

        Arbetssätt...