Klarar de sig inte endast på mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Klarar de sig inte endast på mygglarver?

    Behöver fisken överhuvudtaget (Skalare, pansarmalar, tetror) (ej växtätande) processerad mat som flingor, granulat mm.

    Klarar dom sig inte enbart på e.x. röda mygglarver?

    I naturen får de ju knappast massa torrfoder.

    Har någon provat?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Klarar sig säkert men i naturen äter de en massa annan skit också, hm, det jag försöker säga att en varierad kost är att föredra!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Klarar sig säkert men i naturen äter de en massa annan skit också, hm, det jag försöker säga att en varierad kost är att föredra!
      Håller med själv så kör jag mygglarver (röda, svarta och vita), artemia, Cyklops som e älskar och granulat kör jag lite då och då
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        nej man måste inte ge fiskarna torrfoder, jag matar mina fiskar med i stortsett bara frysfoder. Dock så använder jag flera olika frysfoder för att variera fiskarnas kost något.
        Endel påstår att torrfoder innehåller mer näring och därför skulle vara bättre men det är en sanning med modifikation. Torkat foder innehåller inget vatten och kommer därför få fler kalorier på viktenhet men ett högt näringsinnehåll är inte samma sak som bra mat.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Frysmat är ofta fattigt på vitaminer. Skall man mata med det är det bra att tillsätta lite sådant, t ex Seras Fishtamin.

          Och röda mygg...tja... :/
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Frysmat är ofta fattigt på vitaminer. Skall man mata med det är det bra att tillsätta lite sådant, t ex Seras Fishtamin.

            Och röda mygg...tja... :/
            Instämmer helt.

            Vissa carnivora arter (som de Djurvännen nämner) lever visserligen i naturen av "köttfoder", men där äter de också 8-10 timmar om dagen och fodret där är levande och har därför ett högre näringsvärde och är vitaminrikare än frysfodret.

            Som Jens.A nämner kan man vitaminberika frysfodret (aboslut nödvändigt om man har fryst foder som huvudfoder) men man kan inte kontinuerligt mata sina fiskar.

            Torrfodret är ett komprimerat foder (utan vatten som Rambo skriver) men till det så har också olika vitaminer tillsats och det gör det till ett bättre foder.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ancan
              • August 2005
              • 26

              #7
              Vill "hänga" på här eftersom jag en tid har funderat just över torrfoder. Jag råkade nämligen förra året ut för eksem pga röda mygglarver Det tog mig 7-8 månader att bli fri från detta och har sedan dess utfordrat mina fiskar med torrfoder. Räcker detta till eller kan jag utöka med något annat foder? I det ena akvariet har jag hantelciklider, palettciklider och Mary´s ciklid. I det andra akvariet finns pleco, silverhajar, demisoni, scalare och siamensis. Hälsningar Ancan

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Ursprungligen postat av ancan
                Vill "hänga" på här eftersom jag en tid har funderat just över torrfoder. Jag råkade nämligen förra året ut för eksem pga röda mygglarver Det tog mig 7-8 månader att bli fri från detta och har sedan dess utfordrat mina fiskar med torrfoder. Räcker detta till eller kan jag utöka med något annat foder? I det ena akvariet har jag hantelciklider, palettciklider och Mary´s ciklid. I det andra akvariet finns pleco, silverhajar, demisoni, scalare och siamensis. Hälsningar Ancan
                Andra frysfoder skulle jag rekomendera.
                Använd plasthandskar om du fick en allergisk reaktion av rödamygg.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • ancan
                  • August 2005
                  • 26

                  #9
                  Tyvärr så hjälper inte plasthandskar. Jag kan överhuvud taget inte ha röda mygglarver i fryset. Jag kan heller inte hantera annat frysfoder som varit i kontakt med röda mygglarver. Så frågan kvarstår.
                  hälsn Ancan

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av ancan
                    Tyvärr så hjälper inte plasthandskar. Jag kan överhuvud taget inte ha röda mygglarver i fryset. Jag kan heller inte hantera annat frysfoder som varit i kontakt med röda mygglarver. Så frågan kvarstår.
                    hälsn Ancan
                    Allergi mot röda mygglarver diskuteras mycket här på forumet, och det är många som har åsikter om det. Många varnar för det, andra tycker inte det verkar så farligt. Det vore därför intressant om du ville svara svara på lite frågor:

                    1. Var du redan tidigare allergisk mot annat?
                    2. I så fall mot vad?
                    3. Kom allergin mot röda mygglarver direkt när du började hantera dem, eller kunde du i början hantera dem utan problem?
                    4. I så fall hur lång tid tog det innan du utvecklade de allergiska reaktionerna?
                    5. Har du märkt av att någon annan allergi utvecklats eller blivit sämre i samband med att du blev allergisk mot röda mygg?
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ursprungligen postat av ancan
                      Tyvärr så hjälper inte plasthandskar. Jag kan överhuvud taget inte ha röda mygglarver i fryset. Jag kan heller inte hantera annat frysfoder som varit i kontakt med röda mygglarver. Så frågan kvarstår.
                      hälsn Ancan
                      Tror nubi menar att man ska hantera annan fryst mat med handskar om man reagerat på röda mygglarver, eftersom att röda mygglarver kan få en att bli överkänslig mot annat också. Räkor är ju en sak man kan bli allergisk mot om man reagerat på rödmygg...

                      Men räkmix, artemia, cyklops och såna saker finns ju.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Allergi mot röda mygglarver diskuteras mycket här på forumet, och det är många som har åsikter om det. Många varnar för det, andra tycker inte det verkar så farligt. Det vore därför intressant om du ville svara svara på lite frågor:
                        Eftersom ja också är allergisk så kan jag ju också svara på dessa.

                        1. Var du redan tidigare allergisk mot annat? jupp
                        2. I så fall mot vad? Nickel Och får lätt irriterad hud av typ perfymer...
                        3. Kom allergin mot röda mygglarver direkt när du började hantera dem, eller kunde du i början hantera dem utan problem? Kunde hantera dom i början utan problem
                        4. I så fall hur lång tid tog det innan du utvecklade de allergiska reaktionerna? 2 månader kanske...
                        5. Har du märkt av att någon annan allergi utvecklats eller blivit sämre i samband med att du blev allergisk mot röda mygg? Vet faktiskt inte...
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av Djurvännen
                          Behöver fisken överhuvudtaget (Skalare, pansarmalar, tetror) (ej växtätande) processerad mat som flingor, granulat mm.

                          Klarar dom sig inte enbart på e.x. röda mygglarver?

                          I naturen får de ju knappast massa torrfoder.

                          Har någon provat?
                          Som svar på din rubrik... Skulle du klara dig på bara snabbmakaroner? Nääva, varierat är bäst och godast, tror firrarna håller med.

                          En vän har köpt lika stora scalarer, från samma akvarium, i samma affär och i samma veva som mig, han matar bara med röda mygglarver, jag med artemia, mysis, räkmix och så slinker det med 3 sorters algtabletter... Nu har vi haft dem några månader, gissa vems som är störst? Snacka om dvärgscalarer

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • ancan
                            • August 2005
                            • 26

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Allergi mot röda mygglarver diskuteras mycket här på forumet, och det är många som har åsikter om det. Många varnar för det, andra tycker inte det verkar så farligt. Det vore därför intressant om du ville svara svara på lite frågor:

                            1. Var du redan tidigare allergisk mot annat?
                            2. I så fall mot vad?
                            3. Kom allergin mot röda mygglarver direkt när du började hantera dem, eller kunde du i början hantera dem utan problem?
                            4. I så fall hur lång tid tog det innan du utvecklade de allergiska reaktionerna?
                            5. Har du märkt av att någon annan allergi utvecklats eller blivit sämre i samband med att du blev allergisk mot röda mygg?
                            1. Nej - jag är inte allergisk mot något annat.
                            2. -
                            3. Jag har hanterat hanterat röda mygglarver ända sedan de kom i fryst form - dvs i många många år.
                            4. Vet ej - det kom smygande - först kliade det - sedan kom svullnaden och stora sprickor som gjorde att jag inte kunde böja fingrarna eller röra handflatorna. Torrheten - stora flagor fastnade i bomullsvantarna. Hjälpte inte att smörja.
                            5. Nej - nu är allt ok. Ingen som helst allergi. Fast jag har inte vågat mig på något frysfoder alls sedan dess.

                            Hälsn Ancan

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              mina äter svarta och vita mygg, hemmagjord räkmix, skalade räkor(frysta) och musslor i burk, som man köper på konsum eller ica...De får även granulat och pellets....samt algtabletter. När det är säsong får de även levande mygglarver och daggmask....
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...