Foderfråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Nöjd med svaret

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Var dag minst en gång.
    Lite kluvet det där med slamsugning då det beror på så många faktorer. Jag läste den tråden med, men som i tex Kjells fall så har han inte så jättemycket eller stor fisk/akvarievolym och han har även ett bra filter i sin BTN-bakgrund. Skulle han nu slamsuga tror jag med all säkerhet att det kommer upp bös, likväl som om du skiter i att göra det så ser du ingen skit på ett bra tag.
    Sedan är det beroende på fisk med, du har diskus som äter mycket, får mycket foder och således skiter ut detta och det grisar ner en del hos dig, likväl som det gjorde hos mig kontra om man har ett kar med mindre fisk såsom tetror och dvärgciklider.
    Sedan beror det givetvis på vilket foder man använder, inte att förglömma.
    Nu vet jag heller inte vad du har för grus, men har du grus som är lite grövre åker mycket skit ner där, på gott och ont. Har du istället fin sand så samlas skiten i hörnor och /eller åker in lättare i filtret och då blir det inte så mycket bös att suga upp.

    Som tröst till dig, så gjorde jag i mitt dåvarande 960 diskus/växtkar ett vattenbyte på 50% var vecka då jag även ansade växter och sög skit från botten, i mitt 240 med diskus på uppväxt körde jag naket utan sand men gjorde 30-50% vattenbyte var dag.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Ärligt talat en lite kul fråga, jag märkte nog ingen skillnad på de olika fodersorterna jag gav mina diskusar när det kom ut i andra änden...
    ... läste i en annan tråd att en del nästan aldrig slamsög botten b.l.a. för att fiskarna fick lättsmält mat. Jag slamsuger 2ggr./vecka fast det kanske är överkurs förstås.
    Hur ofta matade du dina vuxna discusar?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ärligt talat en lite kul fråga, jag märkte nog ingen skillnad på de olika fodersorterna jag gav mina diskusar när det kom ut i andra änden...

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    startade ett ämne Foderfråga?

    Foderfråga?

    Vilket foder är det bästa och mest lättsmälta för discus anser ni som har erfarenhet?
Arbetssätt...