Använd inte scampi/tigerräkor i räkmixen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Använd inte scampi/tigerräkor i räkmixen

    Använd inte råa utländska räkor som till exempel fryst "scampi" eller tigerräkor i räkmixen
    Ett akvarium innehåller alltid små hjuldjur och kräftdjur som kan smittas av den fruktade virussjukdomen WSD, white spot disease. Denna sjukdom riskerar att slå hårt mot räka, kräfta, hummer och krabba i nordiska vatten. Läs mer här http://aktuellt.fiskeriverket.se/Newsletter.asp?Id=537
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är alltså det virus som är orsaken till att jätteräkodlingarna måste hugga ner ny mangrove och flytta hela tiden? Knappast ett nytt problem i såna fall, men är det allvar är det väl bara att totalförbjuda import av råa räkor. Det är en pytteliten marknad och ett förbud skulle knappt märkas, särskilt jämfört med handeln med svenska kräftdjur.
    Å andra sidan kommer viruset att ta sig till europa i alla fall, som sagt bara en tidsfråga eftersom räkor används som bete, och man borde stämma i bäcken, inte i ån.

    Amerikansk hummer har funnits i europeiska vatten i åtminstone 10 år, antagligen mer.

    Vet du nåt om vad det är för parasit de hittat i blåmussla?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Vart har den svenska flodkräftan tagit vägen tro?:O Har för mej att signal kräftan slog ut den med ett virus som inte flodkräftan klarade av.
      Jag tycker man borde ta detta på mer allvar, stoppar man import av denna räka så är det ju ingen som använder den som bete? eller? Det är ju oftast ishavs räkor som används till fiske.
      Sen kan små djur som mysis och andra larver i havet bli smitt bärare, och vad är det kräftor krabbor och annat äter?

      Hummer har funnits längre än 10 år i svenska vatten! Det var inga lagar om detta fiske i början utan hummern har minskat kraftigt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av pontulf
        Jag tycker man borde ta detta på mer allvar, stoppar man import av denna räka så är det ju ingen som använder den som bete? eller?
        För att det ska vara mer än ett slag i luften måste hela EU förbjuda import, helst länderna runt omkring också. Havet är internationellt.

        Hummer har funnits längre än 10 år i svenska vatten!
        Hummer är en inföding, men Amerikansk Hummer är en "illegal invandrare". Annan art.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Kräftpest är en svamp.

          Detta dök upp i dagarna och det skrivs lite om det på Fiskeriverket och SVA. Tydligen är EU-regler på gång, eller de ska åtminstone prata om det. Oavsett om det är ett slag i luften eller inte så är det ju dumt att dra in det i våra akvarier.

          Här finns lite info från SVA http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...t-Disease-WSD/

          Frågan dök upp på ciklid.org om scampi var vettigt i räkmixen. Då jag själv ryggradsmässigt undviker scampi hade jag helt missat att det gått och blivit relativt billigt i skalad form jämfört med andra räkor (jag är av uppfattningen att det är riktigt dumt att använda skalade räkor i mixen, det är i skalet och huvudet "mumset" sitter. Krävs det skalfritt kan man ta fisk).

          Orsaken till att jag inte äter scampi är att den allra mesta produktionen inte bara är extremt miljöförstörande utan också oetisk då bönder luras att ta lån för en odling som kollapsar efter några år samt att mangroven som huggs ner skyddar stränderna från erosion och t ex en tsunami...
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av pontulf
            Vart har den svenska flodkräftan tagit vägen tro?:O Har för mej att signal kräftan slog ut den med ett virus som inte flodkräftan klarade av.
            Jag tycker man borde ta detta på mer allvar, stoppar man import av denna räka så är det ju ingen som använder den som bete? eller? Det är ju oftast ishavs räkor som används till fiske.
            Sen kan små djur som mysis och andra larver i havet bli smitt bärare, och vad är det kräftor krabbor och annat äter?

            Hummer har funnits längre än 10 år i svenska vatten! Det var inga lagar om detta fiske i början utan hummern har minskat kraftigt
            Den svenska flodkräftan finns kvar, i större mängder bland annat i Värmland och norr om Dalälven. Illegala utplanteringar av signalkräftor är det största hotet mot dem.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Frågan dök upp på ciklid.org om scampi var vettigt i räkmixen. Då jag själv ryggradsmässigt undviker scampi hade jag helt missat att det gått och blivit relativt billigt i skalad form jämfört med andra räkor (jag är av uppfattningen att det är riktigt dumt att använda skalade räkor i mixen, det är i skalet och huvudet "mumset" sitter. Krävs det skalfritt kan man ta fisk)..
              Instämmer helt - verkar vara en minst sagt dum ide att köpa scampi till räkmixen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Har aldrig förstått varför man nånsin i något sammanhang skulle vilja använda jätteräkor. De smakar sämre och är svårare att skala än nordhavsräka, plus att odlingen sker genom att man skövlar mangroveskogar, och att de sannolikt innehåller spår av antibiotika och miljögifter.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Har aldrig förstått varför man nånsin i något sammanhang skulle vilja använda jätteräkor. De smakar sämre och är svårare att skala än nordhavsräka, plus att odlingen sker genom att man skövlar mangroveskogar, och att de sannolikt innehåller spår av antibiotika och miljögifter.
                  Kan instämma, men när man äter på någon restaurang så är det ju ofta jätteräkor man får. De är ju nu billiga och stora. Så även om smaken är sämre så säljer väl storleken
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...