Räkmix, skadligt stora bitar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #16
    Ursprungligen postat av fesoj
    Nää, jag har bara använt gelatin, är fortfarande på jakt efter agar (nå tipps som agar i sthlm?)
    Dimmigt är kanske lite att ta i, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata med detta varje dag om jag inte fixar agar.
    Finns det ingen onlinebutik som säljer agar?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av Rickard p
      Min senaste räkmix flyter hade 500g räkor 500 spenat 30g gelantin 0,5g spirulina och lite mal tabletter kan det vara spenatens fel ?.
      Kan vara små luftbubblor i mixen, har fått det några gånger, vet inte riktigt vad det beror på, men då flyter mixen.

      Ursprungligen postat av fesoj
      Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/
      Nej, mixen blir bara hårdare. Blir det mjölkigt låter det som om du hade för lite, eller som om mixen aldrig riktigt tog ihop sig. När det funkar blir mixen som en hård gelé, ungefär som omelett i konsistensen.

      Ursprungligen postat av fesoj
      Nää, jag har bara använt gelatin, är fortfarande på jakt efter agar (nå tipps som agar i sthlm?)
      Dimmigt är kanske lite att ta i, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata med detta varje dag om jag inte fixar agar.
      Hälsokostbutiker har agar, vegetarianer använder det istället för gelatin. Ganska dyrt, men räcker länge. Inte alla märken är bra, den första jag köpte var rena bluffen och blev aldrig gelé alls. Den jag har nu funkar bra. Man får testa sig fram.

      Vad jag gärna tar tips om är hur man förvarar mixen så den inte får frysbränna. Jag har min i fryspåsar, men den får frysbränna på nån månad i alla fall.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #18
        Gelatin är animaliskt framställt av varmblodiga djur vilket i för stor mängd inte är bra för fiskarna.

        Agar agar kommer från en alg och är därav bättre att använda, dock svårare att få en bra konsistens med detta.

        Ett stort utropstecken som inte kommit på tal än är att gelatin är ett bindningsmedel, vilket även bidrar till att det binder i filterna. Med för mycket gelatin i blir filterna solkiga så ös inte i mängder för att få en räkmix som inte löser sig alls!
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...