Räkmix, skadligt stora bitar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Räkmix, skadligt stora bitar?

    Hej

    Jag har läst lite här i ämnet foder angående räkmix. Har hittat lite spännande recept här och i b.la. MaxB's projekttråd mec 960 L Tangayika som jag är långt ifrån klar med ;-) Mycket spännande läsning kvar.

    Men till frågan: Jag undrar om man kan göra en grövre mix så det inte blir "välling" av det innan det fryses utan att ex. bitar av räkorna blir skadliga med tanke på att skalet ska sparas. Alltså så att det inte river söbder munnen på fiskarna eller liknande?


    Ska först och främst ha räkmix till b.la Mbuna malawi.

    Niklas
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Använd agar-agar som bindemedel i mixen så blir det inte välling av den.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Hej

      Jag har läst lite här i ämnet foder angående räkmix. Har hittat lite spännande recept här och i b.la. MaxB's projekttråd mec 960 L Tangayika som jag är långt ifrån klar med ;-) Mycket spännande läsning kvar.

      Men till frågan: Jag undrar om man kan göra en grövre mix så det inte blir "välling" av det innan det fryses utan att ex. bitar av räkorna blir skadliga med tanke på att skalet ska sparas. Alltså så att det inte river söbder munnen på fiskarna eller liknande?


      Ska först och främst ha räkmix till b.la Mbuna malawi.

      Niklas
      Skalet måste vara mycket finmalet annars är risken stor att fiskarnas tarmsystem skadas
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Skalet måste vara mycket finmalet annars är risken stor att fiskarnas tarmsystem skadas
        Okej, då gör jag en välling, precis som MaxB.

        Tack för svar, nu ska det bara kokas ihop i veckan som kommer

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Rickard p
          • November 2009
          • 115

          #5
          Jag fick tag i agar agar med instruktionen står på tyska .
          Är det någon som vet doseringen, Ska man värma upp allt mixat och sedan till sätta ?.
          Jag hade gelantin i min föra sats där jag värmde gelantinen varm så det smälte och sedan hade ner den i ca 10 gradig mix tycker att den blev ojämn fördelad men den stelna väll för fort i mixen ?.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av Rickard p
            Jag fick tag i agar agar med instruktionen står på tyska .
            Är det någon som vet doseringen, Ska man värma upp allt mixat och sedan till sätta ?.
            Jag hade gelantin i min föra sats där jag värmde gelantinen varm så det smälte och sedan hade ner den i ca 10 gradig mix tycker att den blev ojämn fördelad men den stelna väll för fort i mixen ?.
            Hej Rickard

            Har aldrig gjort räkmix förut, men ska nu köra på MaxB's mixrecept som det står om i hans projekttråd 960 liter tanganyika.

            Tänkte anpassa den lite till mina Mbuna Malawi och testa där, vill dock nämna att att MaxB (Mats) har kört utan varken gelantin eller agar agar, så tror inte du måste ha ett bindemedel, men testa dig fram så ser du hur det blir, tycker du att det lsöer upp sig för fort och skitar ner så kan du ju alltid fixa lite bindemedel i nästa test?


            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Rickard p
              • November 2009
              • 115

              #7
              Jag fick tipset och mixa i 10 min men det vart som pure .Tror det är bättre att köra i köttkvarn ett par gånger då blir det bättre tror jag .

              Mixa inte för mycket räcker längre än man tror specilet första gången då du säkert kommer prova något anurlunda som du inte vart nöjd med.

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #8
                Klart man inte behöver Agar-Agar eller dylikt. Det är bara att det blir mycket bättre när man använder det.

                Kommentar

                • Big_Sal
                  • March 2008
                  • 470

                  #9
                  Jag körde en variant med räkskal, spenat och vitlök... Helt utan bindemedel... Första fodret jag har testat som ALLA fiskarna äter med stor aptit...

                  Har småtetror och pansarmalar som käkar resterna som hamnar på botten... Jordätarna gillar även när det ramlar ner på botten då de kan sila o ha sig...
                  //Salle

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Nej, som sagt klart att det blir pure eller vällingsktigt, men tänktepå att det funkar bra för MaxB så jag kan ju testa ch se,ska ju modifiera den lite för mina Malawi angående ingredienser, men viktigast är nog att inte räkorna är så pass grova att det skadar fisken, sen hur det håler ihop går ju alltid att råda bot på.

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Rickard p
                      • November 2009
                      • 115

                      #11
                      Min senaste räkmix flyter hade 500g räkor 500 spenat 30g gelantin 0,5g spirulina och lite mal tabletter kan det vara spenatens fel ?.

                      Kommentar

                      • fesoj
                        • November 2007
                        • 250

                        #12
                        Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/
                        112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av fesoj
                          Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/
                          Ingen fara!

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #14
                            Ursprungligen postat av fesoj
                            Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/
                            Hur menar du med mjöligt, dimmigt eller? Jag skulle säga att har du använt Agar är det misslyckat om det det blir dimmigt.

                            Kommentar

                            • fesoj
                              • November 2007
                              • 250

                              #15
                              Nää, jag har bara använt gelatin, är fortfarande på jakt efter agar (nå tipps som agar i sthlm?)
                              Dimmigt är kanske lite att ta i, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata med detta varje dag om jag inte fixar agar.
                              112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...