Bästa maten till små Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Bästa maten till små Scalarer?

    Vi köpte ett litet gäng på 5 små Scalarer i helgen. Har aldrig varit förtjust i Scalarer egentligen men blev nedröstad av de tre killarna i familjen, make o barn, mamman hade ingen chans. Är glad att det blev så, vackrare fiskar får man leta efter! Supercharmiga också.

    Vi kör med flingfoder som "basfoder", de älskar det, men dels är ju Scalarerna inte de smidigaste när det gäller att äta foder som flyter, dels är de andra små fiskarna är så mycket snabbare så det känns som att Scalarerna drar det kortaste strået. Jag undrar helt enkelt vad som är bäst att ge dem. Räkmix? Artemia? Mygglarver? (Hua!) Växlar ni mellan flera olika sorter eller ger dem det de gillar bäst? Vet att de kan vara lite kinkiga med maten. Man kan läsa fakta tills ögonen blöder men det känns så mycket bättre att få ta del av folks erfarenheter.
    Senast redigerad av Dexter; 19 February 2010, 09:33.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Jag är nybörjare men det är väl bra med lite variation så man säkert vet att de får i sig alla näringsämnen de behöver.

    Kommentar

    • Banderad
      • January 2006
      • 358

      #3
      Ursprungligen postat av Dexter
      Vi köpte ett litet gäng på 5 små Scalarer i helgen. Har aldrig varit förtjust i Scalarer egentligen men blev nedröstad av de tre killarna i familjen, make o barn, mamman hade ingen chans. Är glad att det blev så, vackrare fiskar får man leta efter! Supercharmiga också.

      Vi kör med flingfoder som "basfoder", de älskar det, men dels är ju Scalarerna inte de smidigaste när det gäller att äta foder som flyter, dels är de andra små fiskarna är så mycket snabbare så det känns som att Scalarerna drar det kortaste strået. Jag undrar helt enkelt vad som är bäst att ge dem. Räkmix? Artemia? Mygglarver? (Hua!) Växlar ni mellan flera olika sorter eller ger dem det de gillar bäst? Vet att de kan vara lite kinkiga med maten. Man kan läsa fakta tills ögonen blöder men det känns så mycket bättre att få ta del av folks erfarenheter.

      Räkmix, fryst artemia varvat med något bra torrfoder. Personligen matar jag en del med NLS som jag tycker är ett toppenfoder.

      /Jocke

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Med risk för att verka dum...*s*...Vad är NLS? Ett slags torrfoder?

        Tack för ditt svar. Verkar som att vi inte är helt ute och cyklar när det gäller våra matfunderingar.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          De snappar upp sig det mesta, en sak har jag funderat över dock, det sägs överallt att skalarna ska va slöa men i mitt fall är det i så fall jävligt snabba för att de är alltid först till maten och har absolut inga problem med att ta den vid ytan heller, slöa hmm inte mina iallafall speciellt när de de jagar yngel ja då jävlar går det snabbt hmm
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            De lär sig nog med tiden. Vi har bara haft våra Scalarer en vecka och de första försöken att ta yngel var ganska tafatta men nu har mängden yngel minskat en hel del. (Vilket var väldigt välkommet i vårt fall.)
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Danne_85
              • September 2009
              • 667

              #7
              Jag matade mina med vanligt flingfoder ibörjan sen snappade dom i sig lite röda mygg som dom andra fiskarna fick också men har nu bytt och varvar med fryst artemia och Aquatic nature discus grow o sen ja började ge dm de har dom växt på sig ganska snabbt.

              Mvh: Daniel
              Mvh: Danne

              Foton:
              http://www.blackroomphotos.com

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av Danne_85
                Jag matade mina med vanligt flingfoder ibörjan sen snappade dom i sig lite röda mygg som dom andra fiskarna fick också men har nu bytt och varvar med fryst artemia och Aquatic nature discus grow o sen ja började ge dm de har dom växt på sig ganska snabbt.

                Mvh: Daniel

                Aquatic nature discus grow, vad är det? *nyfiken*

                Tack för ditt svar!
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Ouscazz
                  • February 2009
                  • 898

                  #9
                  Mina Altum får artemia, mysis, vita-svarta-röda mygglarver, diskusmix baserad på marina produkter, levande guppy, TetraMin flingor. Tror nog att den dieten funkar på odlade skalarer också.
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Mina Altum får artemia, mysis, vita-svarta-röda mygglarver, diskusmix baserad på marina produkter, levande guppy, TetraMin flingor. Tror nog att den dieten funkar på odlade skalarer också.
                    Ok, tack för ditt svar! Diskusmixen, är det ngt du köper färdigt eller?
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • Banderad
                      • January 2006
                      • 358

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dexter
                      Med risk för att verka dum...*s*...Vad är NLS? Ett slags torrfoder?

                      Tack för ditt svar. Verkar som att vi inte är helt ute och cyklar när det gäller våra matfunderingar.

                      Nä, du verkar inte dum på något sätt. New life spectrum, ett bra torrfoder som finns i lite olika format (pellets i olika storlekar, granulat till mindre fiskar som växer, flingor). Jag beställer på http://www.ojzoo.se . Rekommenderas starkt.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Nä, du verkar inte dum på något sätt. New life spectrum, ett bra torrfoder som finns i lite olika format (pellets i olika storlekar, granulat till mindre fiskar som växer, flingor). Jag beställer på http://www.ojzoo.se . Rekommenderas starkt.

                        /Jocke
                        Ok, tackar återigen! Verkar smidigt att beställa.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          #13
                          Mina får flingfoder varvat med artemia eller cyklops (det sistnämnda äter de men det är inte lika uppskattat, för smått men klart älskat av tetrorna). Ibland går de på tabletterna (alg eller till pansarmalarna) också, de äter det mesta. Ska testa räkmix också.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...