vad har neontetror för matvanor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lineli
    svarade
    Tack! Jag ändrade matvanorna redan igår då de fick en nypa mat mitt på dagen och sedan inget mer. Jag har ca 30 neontetror, lite väl många tycker jag men de följde med akvariet...

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Nej, absolut inte! 1 tesked är 5 ml, om du inte är villig att hälla ner över 7 liter flingfoder i ditt akvarium på ett år och samtidigt ta livet av dina fiskar bra mycket tidigare så får du tänka om. Ser i din profil att du har ett nystartat 112 liters med kuhliisar och tetror, rekommenderar snålmatning varannan dag den första månaden tills filterkulturen stabiliserat sig, ska du sen mata 2 ggr per dag råder jag dig att ta en liten nypa (kryddmått) per matningstillfälle samt något litet sjunkfoder(typ hikari) när akvariet släckts nån gång per vecka. Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jag matar mina med ca 2tsk/2ggr/dag är det ok?

    Lämna en kommentar:


  • Constantine
    svarade
    Ursprungligen postat av Lineli
    Jag matade med fodret blött men de fick ändå värsta kulmagarna, särskilt en del de ser inte kloka ut..
    Jo de blir så i vilket fall som helst testa mata lite mindre inte för att det är ett problem för att det gåt över efter någon timme

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jag matade med fodret blött men de fick ändå värsta kulmagarna, särskilt en del de ser inte kloka ut..

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    det hade jag inte tänkt på :P

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    [QUOTE=Constantine;1381695]Skulle precis skriva samma sak, ta en nypa mellan fingrarna och stoppa dem i vattnet sedan släpp fodret så sjunker det...väldigt viktigt annars får de mer luft i sig än mat vilket kan leda till döden om de får i sig för mycket med luft.


    Låter som en bra idè att hålla ner fodret, att jag inte tänkte på det har ju just tittat på en film med Scalarer som handmatas

    Lämna en kommentar:


  • Constantine
    svarade
    Ursprungligen postat av jenmad
    Om du ger flingfoder är det bara att hålla fingrarna med flingorna emellan en kort stund (2-3 sekunder) i vattnet så sjunker de! Och i bästa fall lär sig fiskarna komma fram och bli handmatade

    Hälsningar
    Jennifer
    Skulle precis skriva samma sak, ta en nypa mellan fingrarna och stoppa dem i vattnet sedan släpp fodret så sjunker det...väldigt viktigt annars får de mer luft i sig än mat vilket kan leda till döden om de får i sig för mycket med luft.


    Lycka till

    Lämna en kommentar:


  • jenmad
    svarade
    Ursprungligen postat av Lineli
    Jo d går nog då, de får väldigt mycket luft i sina små magar..
    Om du ger flingfoder är det bara att hålla fingrarna med flingorna emellan en kort stund (2-3 sekunder) i vattnet så sjunker de! Och i bästa fall lär sig fiskarna komma fram och bli handmatade

    Hälsningar
    Jennifer

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jo d går nog då, de får väldigt mycket luft i sina små magar..

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    hmm, ta en liten behållare, kaffe-mått eller nått sånt kanske?

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    D låter ju rimligt men de ska ju ha så ytterst lite mat så det blir väl nästan svårt att blötlägga?

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    har hört att det ska vara bra att blötlägga flytande foder innan man ger det till fiskarna, så det sjunker, då får dom inte i sig så mkt luft

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jaha är d luft, var det därför en flöt på sidan en kort stund.
    Åh, jag vill veta allt!!! Det är verkligen fashinerande (STAVAS) med fiskar speciellt då jag för bara något år sedan led av total fiskfobi och kunde inte ens titta på bilder med fiskar

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Har du gett dom flingor eller något som flyter så är kalaskulan till stor del luft dom sugit i sig med maten. Ofarligt såklart, det försvinner, tänkte bara det kan vara lite intressant

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...