Sundadanio axelrodi, FODER?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Semme
    • May 2009
    • 23

    Sundadanio axelrodi, FODER?

    Hejsan alla,

    Va ett tag sen jag skrev något här inne då jag hållit mig mest till växter/räkor.
    Men nu är det dags igen och funderar på och införskaffa ett par Sundadanio(gröna).
    Nu till mitt problem.... Dessa äter enbart levande foder pga att dom är vildfångade. Min fråga är: Vad ska jag mata dom med?

    Ringde akvariebutiken på söder och han tipsa om odlingslåda+ägg(som dom hade där). Tänkte nu gå på detta men behöver lite mer feedback.
    Vill självfallet ha dom billigaste tipsen dessutom .

    Mvh Semme
  • Semme
    • May 2009
    • 23

    #2
    Skulle gärna vilja ha lite information om hobby(äggkläckning-låda).
    Kan som sagt inte så mycket om detta, så ni hittar säkert en massa stavfel på namn etc. =)

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Jag tror att du syftar på artemiakläckning, vilket passar utmärkt för dessa små fiskar

      Kläcka artemia kan man göra på flera olika sätt:

      1...Artemiakläckare, den jag tror du menade (en grön låda som separerar ägg och artemialarver efter kläckning) Enkelt, smidigt och rent!

      2...Kläcka dem i en glasslåda och sedan suga ut larverna med en pippet

      3...Koppla en PET flaska till en luftare/luftpump. Denna metod separerar också äggskalen från larverna vid kläckning. Bra/enkelt.

      Vet inte vad som blir dyrast, men glassboxen är billigast.
      (Jag kör med denna metod men det är inte optimalt och det är helt klart besvärligare än de andra 2 allternativen)

      Så här kläcker du dem:

      1. Man blandar 2 liter vatten med 2 msk havssalt så det löser sig.
      2. Sedan så har man i 1 krm artemiaägg.
      3. Larverna börjar kläckas efter 24 h.

      Efter 1-2 dygn efter kläckning så förlorar larverna sitt näringsinnehåll och det kan vara bra att ha 2 kläckningar på g löpande.

      Det är bara att bestämma vilken metod du vill använda för att kläcka dem. Sen är allt enkelt och du har bra levandefoder till dina fiskar

      Det kan också vara bra att skölja bort saltvattnet från dem innan matning. Enklast är att köpa en ändamålig sil som finns i akvariehandlen. Det är också viktigt att hålla äggen borta från fukt då de absorberar fukt enkelt. Förvara lufttätt mao.

      /Jesper
      Senast redigerad av Sumpan; 11 February 2010, 14:06.
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Semme
        • May 2009
        • 23

        #4
        Hej sumpan!

        Allt stämmer korrekt.
        Men eftersom jag är nybörjare så funderar jag på om man ska köpa en odling låda i butiken. Dom hade det nämnliggen + äggen för runt 330kr skulle det gå på(250kr låda + 80kr äggen)
        Tycker du det är värt det? Eftersom man spar på mycket besvär om man nu vill göra något eget .


        Mvh Semme

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Om du har en luftare/luftpump över så skulle man kunna tänka sig att använda den och en petflaska. Annars är artemia kläckaren riktigt bra/bättre har jag hört!+att den separerar äggskalen vilket är guld värt!

          Desutom är nykläckt artemia ett suveränt foder för mindre fiskar och fiskar med små munnar så det är absolut värt att satsa på kläckaren! Allternativt att man gör det enkelt för sig och använder glasslådan som är enkel, men ändå lite besväligare med tiden

          Jesper
          Senast redigerad av Sumpan; 11 February 2010, 17:39.
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • Semme
            • May 2009
            • 23

            #6
            Okay...
            Tack för snabba svar förresten. Jag kmr nog att gå på hobby lådan då jag inte har tid för det och dessutom är jag inte erfaren. Kanske inte behöver heller va det men jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig .

            /Semme

            Kommentar

            Arbetssätt...