Övermata med artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Övermata med artemia?

    Har för första gången provat på att mata mina yngel med artemia.

    Går det att övermata ynglen? Det är yngel på kakaduaciklid som är en vecka gamla. De blir fort ganska tjocka vid matningen, tar de skada av det? Eller ska man tvärtom eftersträva att de konstant är tjocka?

    Har ett litet 5L-akvarium de går i med en liten intern pump som blåser på så hårt att artemian yr runt så fort att fiskarna inte hinner med så jag brukar stänga av den en stund. Hur länge kan man ha den avstängd utan att fiskar eller filterbakterier tar skada?

    Tacksam för hjälp!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det optimala för fiskyngel är att hela tiden simma i mat. Dvs de ska helst ha tillgång till så mycket de vill ha, när helst de vill ha - då växer de bäst.

    Problemet som kan uppstå om man matar mycket är att vattnet kan bli dåligt, så täta vattenbyten är att rekommendera.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Du kan ha pumpen av stängd ett bra tag åtminstone nån halvtimme utan nån risk varken för fiskar eller bakterier. Yngel är ju små och kräver rätt lite O2 så det skall inte vara några problem (har själv när jag var yngre tillochmed kört med små yngelkar utan pump eller O2-sten, detta är väl dock inte det optimala men), har du dessutom lite växter i så prod. ju de lite O2 oxå.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...