Mat till platy, malar och snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amhaj
    • December 2009
    • 20

    Mat till platy, malar och snäckor

    Hejsan!
    Jag är ny på detta med akvarium, har ett 115L med 5 Platy+yngel, 6 st äppelsnäckor, 2 st ancistrus och 2 metallpansarmalar.

    Jag har precis köpt en burk Tropical Vitality & Color och
    Tropical green algae Wafers.
    Räcker det eller ska jag skaffa något mer? Jag fick med lite foder(sera Vipan och en påse med maltabletter) när jag köpte akvariet men när jag frågade i zooaffären så rekomenderades dessa.

    Ska snäckorna ha speciell mat? eller kan de äta vad som helst?
    Vilket frysfoder passar bäst till dessa olika arter?
    Är det något jag ska tänka på vid matning?

    Mvh amhaj
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Nä "vanliga" flingor som de du har och algwaffers funkar bra. Kör ett smått frysfoder såsom artemia (vuxen) och/eller cyclops (personligen tycker jag iofs att cyclops "smutsar ner" lite för mkt men artemia använder jag som huvudfoder till samtliga kar jag har.
    Det du kan tänka på är att inte mata för mkt i början innan det har hunnit bli biologisk balans i karet, dvs mata ganska sparsamt de första veckorna, mata gärna hellre ofta och lite per gång än få gånger med mkt mat.
    Det kan kanske va nödvändigt att släppa ner algtabletterna när ljuset är släkt åt dina ancistrusar men det märker du om de äter vid den "vanliga" matningen eller inte.

    Ursprungligen postat av amhaj
    Hejsan!
    Jag är ny på detta med akvarium, har ett 115L med 5 Platy+yngel, 6 st äppelsnäckor, 2 st ancistrus och 2 metallpansarmalar.

    Jag har precis köpt en burk Tropical Vitality & Color och
    Tropical green algae Wafers.
    Räcker det eller ska jag skaffa något mer? Jag fick med lite foder(sera Vipan och en påse med maltabletter) när jag köpte akvariet men när jag frågade i zooaffären så rekomenderades dessa.

    Ska snäckorna ha speciell mat? eller kan de äta vad som helst?
    Vilket frysfoder passar bäst till dessa olika arter?
    Är det något jag ska tänka på vid matning?

    Mvh amhaj
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • amhaj
      • December 2009
      • 20

      #3
      Okej, tack för hjälpen.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        No probs!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • wiktor
          • January 2010
          • 4

          #5
          en fråga när kan man håva upp myg larver ?

          Kommentar

          • wiktor
            • January 2010
            • 4

            #6
            åsså vilken tid maj juni dec jan feb när har ingen aning :/

            Kommentar

            • fesoj
              • November 2007
              • 250

              #7
              Tror att man kan håva vitamygg året om men speciellt nu när det är kallt ute, men detta medför vissa risker (parasiter) så ta bara upp levande föda i vattensamlingar där du vet att det inte finns fisk (då finns antagligen inte några "fiskparasiter" där)

              Snäckorna äter allt! Brukade kasta ner en liten bit potatis eller gurka åt dem ibland.
              112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                min ancistrus gillar gurka och naturligtvis är hon galen i algtabletter
                Snäckorna äter vad jag förstått allt som kommer i deras väg, på botten

                Kommentar

                Arbetssätt...