Smådjur i substratet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Smådjur i substratet

    Detta kanske inte är rätt plats för det här men men..

    I en riktig sjö så är ju botten full av larver, maskar, gråsuggor, kräftdjur och sånt men i ett akvarium är det ganska sterilt. Jag undrar om det finns några såna smådjur som man kan plantera in och som förökar sig i substratet.
    Jag tycker lite synd om mina dvärgkulfiskar som får åka runt och leta hela dagen utan att hitta något att äta. Jag har planterat in MTS men dels så förökar de sig inte (nån som vet hur lång tid det ska ta innan de börjar göra det?) och dels så fattar inte de dumma kulorna hur de ska ätas.
  • esoxlucius74
    • October 2009
    • 493

    #2
    Ursprungligen postat av rasmus_agren
    Detta kanske inte är rätt plats för det här men men..

    I en riktig sjö så är ju botten full av larver, maskar, gråsuggor, kräftdjur och sånt men i ett akvarium är det ganska sterilt. Jag undrar om det finns några såna smådjur som man kan plantera in och som förökar sig i substratet.
    Jag tycker lite synd om mina dvärgkulfiskar som får åka runt och leta hela dagen utan att hitta något att äta. Jag har planterat in MTS men dels så förökar de sig inte (nån som vet hur lång tid det ska ta innan de börjar göra det?) och dels så fattar inte de dumma kulorna hur de ska ätas.
    MTS
    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #3
      malaysian trumpet snail

      Kommentar

      • TelgeFoto
        • January 2007
        • 68

        #4
        Bra fråga! I ett korallrevsakvarium har man ju massor av smådjur i bottenmaterialet och i den levande stenen. Jag har en mandarinfisk som enbart lever av vad stenen producerar av kräftdjur, olika slags maskkar och dylikt. Varför finns det inget liknande i sötvattensakvarier? Kan man inte importera bottenmaterial från till exempel Amazonasfloden? Borde väl inte vara svårare än att frakta sten från korallrev i vattenfyllda lådor med flyg till höga kostnader? Vi vill ju så gärna köpa!

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Inte ett svar på din fråga men ett tips om en slags kompromiss: gör som jag och peta ner klumpar av fryst foder i bottenstubstratet. När jag ger fryst foder gömmer jag alltid en del på flera olika ställen i sanden, så får malarna nöjet att faktiskt hitta nåt när de silar sand. De blir otroligt uppspelta av sina "fångster". (När de väl hittar maten har den som regel hunnit tina.)
          Kanske kan fungera för dina kulfiskar också?

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Numera finns ju ganska många arter av snäckor och räkor att få tag i. Lägger man i torra löv får man in en del smådjur. Musselkräftor och hydror brukar dyka upp av sig själva (men är kanske inte till så stor glädje), liksom cyclops, men har man fisk brukar dom inte bli så många. Moina och dafnier kan man tillsätta, men dom försvinner lika fort som cyclops om man har fisk i. (Med en separat fiskfri sump kan man dock få ett kontinuerligt tillflöde av dafnier.) Av det som sedan saknas utgörs huvuddelen av insekter. En del skinnbaggar har hela livscykeln i vatten, men de flesta flyger som vuxna, så det är svårt att hålla dem i akvarium mer än en generation.

            Men visst vore det trevligt att kunna köpa levande tropiskt "leaf litter" - kanske finns t o m fiskägg med - spännande när man inte vet vad som kan tänkas dyka upp!

            Kommentar

            • TelgeFoto
              • January 2007
              • 68

              #7
              Jo, det börjar dyka upp lite skojiga ryggradslösa. Det som slog mig är den stora skillnaden mellan ett vanligt växtakvarium med sällskapsfiskar och ett vanligt korallrevsakvarium.
              När jag tog prover från bottensubstratet i det senare, hittade jag ca tio olika arter på ett enda sandkorn och inte ett liv i sötvattnet. Jag kollade i 40 X förstoring med ett stereomikroskop, hade jag kollat i högre förstoring hade jag kanske hittat några bakterier även i sötvattensprovet.
              Det här återspeglar kanske det naturliga förhållandet; korallreven är ju mycket mer närings- och artrikt än sötvattnet. Sötvattensbiotoper är ju också mycket ovanliga globalt sett; ett evolutionärt stickspår kanske?

              Kommentar

              Arbetssätt...