Krubb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Krubb

    Tjena tjena, jag undrar lite över de basic frysfoder som funkar bra till guppys, zebraciklider samt ancistrus. Har tidigare haft artemia, men jag är lite sugen på att prova något annat, då det jag har nästan är slut, men vad ska man välja?
    Har läst tidigare här på Zoopet att röda mygglarver inte ska vara så hälsosamma för ancistrus. Vissa hävdar att det funkar, med varierad kost osv, men jag vill inte chansa.
    Så nu till fråga:
    Vad är vanligast?
    Nyttigast?
    Passar bäst helt enkelt

    Mvh Christer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stigson
      • February 2009
      • 522

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel.

      Recept?

      Kommentar

      • Mikael64
        • January 2008
        • 656

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel.
        Jag har papper och penna i ordning, så det är bara och skriva ner receptet
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
        Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
        http://www.tanganyika.se/index.php
        Mvh Mikael

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Från inlägg 464 och framåt står det lite: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=121139
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel.
            Jo, det glömde jag nämna. Jag har en del frysta, skalade räkor också men jag gillar att variera så jag hade tänkt att köpa svarta mygglarver eller någonting också.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag brukar ha både svarta, vita och röda mygg hemma samt dafnier och cyklops samt lite olika torrfoder, men det är räkmixen jag kör som huvudfoder.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • stigson
                • February 2009
                • 522

                #8
                Läste ditt recept ansjo. det såg bra ut. men vat får man tag i spirulina och gelatinpulver?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  I hälsokostaffären efter spirulina och Agar-agar, livsmedelsaffären har gelatin.
                  Men sök hellre efter Agar-agar istället, har de inte det hemma i hälsokostaffären så är det en ingrediens i Asiatisk matlagning, så en sådan affär är inte fel att spana in isf.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Finns det nån anledning att inte använda lax eller pangasius?

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Lax och tex sill är för fett, Pangasius eller annan vitfisk däremot funkar bra.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Här hittade jag en sida fullt med info om räkmix (samt andra foder verkar det som) http://hem.passagen.se/mikeno/imix.htm

                        Själv ska jag även ut och handla ingredienser och ta mig an att göra min egen räkmix

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Här hittade jag en sida fullt med info om räkmix (samt andra foder verkar det som) http://hem.passagen.se/mikeno/imix.htm

                          Själv ska jag även ut och handla ingredienser och ta mig an att göra min egen räkmix
                          jag och danne kom på samma sak igår under whiskydimman
                          så även vi ska ta oss an att göra lite räkmix till firrarna
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Min räkmix blev klar igår och imorse, 5 min sedan, så testade jag det. Till min förvåning så var det inte en sådan stor hit som jag hade trott. Scalarerna som brukar vara glupska som tusan var rätt ointresserade likså resten av fiskarna.

                            Mitt recept:

                            1KG Räkor med skal
                            1KG ärtor
                            500G Torskfilé
                            1 burk med musslor (20styck)
                            halv matsked spirulina
                            1 block artemia

                            Men det kanske tar ett tag för att dom lär sig att tycka om det

                            Kommentar

                            • casperigranarp
                              • January 2010
                              • 148

                              #15
                              var någon stans köper man artemin ägg och såna saker??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...