Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla Kölhed
    • January 2010
    • 25

    Röda mygglarver

    Jag har läst runt på forumet och läst massor av gånger att röda mygglarver inte är ett bra frysfoder till fiskarna.
    När vi handlade foder till våra fiskar så sa dom i djuraffären att det var ett jättebra alternativ.
    Skulle vilja höra lite åsikter från er här om larverna, då när man läser här ser hela tiden att man tydligen blir lurad lätt av personalen i djuraffärerna
    Mvh Camilla
    Camilla
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
    Jag har läst runt på forumet och läst massor av gånger att röda mygglarver inte är ett bra frysfoder till fiskarna.
    När vi handlade foder till våra fiskar så sa dom i djuraffären att det var ett jättebra alternativ.
    Skulle vilja höra lite åsikter från er här om larverna, då när man läser här ser hela tiden att man tydligen blir lurad lätt av personalen i djuraffärerna
    Mvh Camilla
    Då var det en bra affär att dem föreslog detför så jäkla dåligt är det inte men vad många gör fel är att inte värva det med annan mat,då Röda Mygg inte innehåller så himmla mycket gott gott till fiskarna och vad dem behöver i näring,men det är väldigt bra att trigga fisken att äta om dem vägrar då doften är en stor bidragande till detta.Så ge du det till fiskarna men värva med annan mat också precis som det är i naturen då dem inte får samma Pizza var dag utan får ta vad som ges
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Camilla Kölhed
      • January 2010
      • 25

      #3
      Tack för svar.
      Jag ger fiskarna torrfoder oxå så då kan de fortsätta att få larver nån gång då och då
      Camilla

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Jag ger mina fiskar röda mygg en gång i veckan, typ som lördags godis. Har inte märkt några problem, men det kan ju bero på var man köper dem.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
          Tack för svar.
          Jag ger fiskarna torrfoder oxå så då kan de fortsätta att få larver nån gång då och då
          Det finns en hel uppsjö med frysmat till fiskarna
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Camilla Kölhed
            • January 2010
            • 25

            #6
            Jag tycker att det här med foder är en djungel.. Har sett när vi matar med flingfodret att våra stackars rosentetror knappt hinner med att äta för att black mollysarna och guldbarberna är så snabba. Funderar på om det finns nåt bra foder som sjunker snabbt så att även tetrorna hinner med.
            Jag matar oxå fiskarna med mygglarver nån gång per vecka Dom blir som tokiga då..
            Camilla

            Kommentar

            • Camilla Kölhed
              • January 2010
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Det finns en hel uppsjö med frysmat till fiskarna
              Vi har nån räkmix hemma oxå. Men den vill inte fiskarna ha..
              Camilla

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
                Vi har nån räkmix hemma oxå. Men den vill inte fiskarna ha..
                Vita mygg min Favorit samt Artemia finns som sagt en uppsjö av dessa bara att testa dig fram
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Camilla Kölhed
                  • January 2010
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Vita mygg min Favorit samt Artemia finns som sagt en uppsjö av dessa bara att testa dig fram

                  Ja det är det enda alternativet.. Mina fiskar verkar vara lite kräsna
                  Camilla

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
                    Ja det är det enda alternativet.. Mina fiskar verkar vara lite kräsna
                    För att en fisk gillar ett foder så behöver det inte vara bra - enda orsaken till att fodret uppskattas ätr att det luktar gott för dem sedan kan det i princip vara vilket skitfoder som helt.

                    Inga fiskar är kräsna om de inte övermatas så gillar de inte ett nyttigt foder så dra ner på kosten så kommer de så småningom att börja äta det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Camilla Kölhed
                      • January 2010
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      För att en fisk gillar ett foder så behöver det inte vara bra - enda orsaken till att fodret uppskattas ätr att det luktar gott för dem sedan kan det i princip vara vilket skitfoder som helt.

                      Inga fiskar är kräsna om de inte övermatas så gillar de inte ett nyttigt foder så dra ner på kosten så kommer de så småningom att börja äta det.
                      Det är bara räkmixen dem har vägrat att äta. De tar flingfodret jättebra. Jag matar dem en gång om dagen.
                      Frysfoder har de fått nån gång per vecka (som lite lyx i tillvaron) då jag har fått till mej att torrfodret ska räcka ur näringssynpunkt.
                      Camilla

                      Kommentar

                      • lilleulv
                        • July 2007
                        • 208

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Då var det en bra affär att dem föreslog detför så jäkla dåligt är det inte men vad många gör fel är att inte värva det med annan mat,då Röda Mygg inte innehåller så himmla mycket gott gott till fiskarna och vad dem behöver i näring,men det är väldigt bra att trigga fisken att äta om dem vägrar då doften är en stor bidragande till detta.Så ge du det till fiskarna men värva med annan mat också precis som det är i naturen då dem inte får samma Pizza var dag utan får ta vad som ges
                        100% enig med Steene
                        Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                        Kommentar

                        • Camilla Kölhed
                          • January 2010
                          • 25

                          #13
                          Tack för alla svar :-)
                          Camilla

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
                            Jag har läst runt på forumet och läst massor av gånger att röda mygglarver inte är ett bra frysfoder till fiskarna.
                            När vi handlade foder till våra fiskar så sa dom i djuraffären att det var ett jättebra alternativ.
                            Skulle vilja höra lite åsikter från er här om larverna, då när man läser här ser hela tiden att man tydligen blir lurad lätt av personalen i djuraffärerna
                            Mvh Camilla
                            Det stora problemet med röda mygg är att fodret riskerar att göra människor allergiska. Detta gör det dock inte till ett dåligt som fiskfoder, men det skall definitivt inte användas till herbivora arter som lever i alkaliskt vatten - då är risken stor att det blir problem för fiskarna.

                            Sedan kan man ju alltid diskutera om ett foder med lågt näringsvärde som till stor del består av vatten är ett bra foder - men det är en annan femma
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Jenny_E
                              • July 2004
                              • 661

                              #15
                              Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
                              Jag tycker att det här med foder är en djungel.. Har sett när vi matar med flingfodret att våra stackars rosentetror knappt hinner med att äta för att black mollysarna och guldbarberna är så snabba. Funderar på om det finns nåt bra foder som sjunker snabbt så att även tetrorna hinner med.
                              Jag matar oxå fiskarna med mygglarver nån gång per vecka Dom blir som tokiga då..
                              Jadå, det finns granulat som sjunker direkt. om du tar en nypa flingfoder och doppar fingrarna i vattnet så att du släpper fodret först under vattnet så sjunker det också direkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...