Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • casperigranarp
    svarade
    ok tack tänkte leta lite i sommar för bor ute på landet vet var det finns det ett lite sumpigt ställe

    Lämna en kommentar:


  • NIC
    svarade
    Ursprungligen postat av Twitch
    Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.
    Tubifex och röda mygg fångas som du säger ofta i rejält skitiga vatten men det är hemoglobinet i röda mygg som är allergiframkallande för människor.

    Lämna en kommentar:


  • casperigranarp
    svarade
    hej jag undrar vad ni tycker är best till guppy?

    Lämna en kommentar:


  • Camilla Kölhed
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Det finns rätt mycket olika sorters frysfoder som är bra och därmed inga problem att avstå matning med röda mygglarver.
    Här är en tabell på lite alternativ när det gäller frysfoder.
    http://www.3fvisvoer.nl/pageseng/assortiment_en.html

    Kanon tack snälla.. Det är lätt att gå "vilse" i fodrets värld har jag märkt.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Det finns rätt mycket olika sorters frysfoder som är bra och därmed inga problem att avstå matning med röda mygglarver.
    Här är en tabell på lite alternativ när det gäller frysfoder.

    Lämna en kommentar:


  • Camilla Kölhed
    svarade
    Ursprungligen postat av Twitch
    Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.

    Hur vet man vilka som är dåliga eller inte? Jag vill inte att fiskarna ska bli sjuka för att jag fodrar dem fel..

    Lämna en kommentar:


  • Camilla Kölhed
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Jadå, det finns granulat som sjunker direkt. om du tar en nypa flingfoder och doppar fingrarna i vattnet så att du släpper fodret först under vattnet så sjunker det också direkt.
    Tack för tipset Det ska jag prova idag..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Nu är ju just segelfensplecon omnivor http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1 så det funkar säkert med lite frysfoder som komplementfoder till huvudfodret

    Lämna en kommentar:


  • candra
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Fiskar äter oftast allt - men om deras transysten är anpassat för en viss kost så är det inte hälsosamt för t.ex. en herbivor att äta kött. Det gör han inte heller om man inte matar honom med det.

    Tänk att få höra en förälder säga - mitt barn gillar bara pizza och godis så därför ger jag mitt barn bara den maten - är det en bra förälder?
    Ja, nä så skulle man ju inte göra...får gå ner till zoo imorgon och ge tillbaka den/dom, det är bara en av dom som äter dåligt, den lilla...har ändå haft dom säkert 4 veckor..i början fick han mygglarver..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av candra
    .och då jag har stor mal en gibbe...och vad jag hört så ska inte malar äta röda mygglarver..vilket han gör mer än gärna,
    Fiskar äter oftast allt - men om deras transysten är anpassat för en viss kost så är det inte hälsosamt för t.ex. en herbivor att äta kött. Det gör han inte heller om man inte matar honom med det.

    Tänk att få höra en förälder säga - mitt barn gillar bara pizza och godis så därför ger jag mitt barn bara den maten - är det en bra förälder?

    Lämna en kommentar:


  • candra
    svarade
    Själv har jag en discus som inte äter, han äter BARA röda mygglarver...och då jag har stor mal en gibbe...och vad jag hört så ska inte malar äta röda mygglarver..vilket han gör mer än gärna, och det är ju svårt att bara mata 1 discus och inte malen...Stämmer det, att malar inte ska äta röda mygglarver? Och jag vill helst undvika att mata med röda myggisar...moment 22... =) Och min zoobutik tyckte att jag skulle mata 2 ggr per dag med röda mygg...??!!

    Lämna en kommentar:


  • Twitch
    svarade
    Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
    Jag tycker att det här med foder är en djungel.. Har sett när vi matar med flingfodret att våra stackars rosentetror knappt hinner med att äta för att black mollysarna och guldbarberna är så snabba. Funderar på om det finns nåt bra foder som sjunker snabbt så att även tetrorna hinner med.
    Jag matar oxå fiskarna med mygglarver nån gång per vecka Dom blir som tokiga då..
    Jadå, det finns granulat som sjunker direkt. om du tar en nypa flingfoder och doppar fingrarna i vattnet så att du släpper fodret först under vattnet så sjunker det också direkt.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Camilla Kölhed
    Jag har läst runt på forumet och läst massor av gånger att röda mygglarver inte är ett bra frysfoder till fiskarna.
    När vi handlade foder till våra fiskar så sa dom i djuraffären att det var ett jättebra alternativ.
    Skulle vilja höra lite åsikter från er här om larverna, då när man läser här ser hela tiden att man tydligen blir lurad lätt av personalen i djuraffärerna
    Mvh Camilla
    Det stora problemet med röda mygg är att fodret riskerar att göra människor allergiska. Detta gör det dock inte till ett dåligt som fiskfoder, men det skall definitivt inte användas till herbivora arter som lever i alkaliskt vatten - då är risken stor att det blir problem för fiskarna.

    Sedan kan man ju alltid diskutera om ett foder med lågt näringsvärde som till stor del består av vatten är ett bra foder - men det är en annan femma

    Lämna en kommentar:


  • Camilla Kölhed
    svarade
    Tack för alla svar :-)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...