Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twitch
    • February 2007
    • 32

    #16
    Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.
    Du tänker nu på att du andas

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #17
      Själv har jag en discus som inte äter, han äter BARA röda mygglarver...och då jag har stor mal en gibbe...och vad jag hört så ska inte malar äta röda mygglarver..vilket han gör mer än gärna, och det är ju svårt att bara mata 1 discus och inte malen...Stämmer det, att malar inte ska äta röda mygglarver? Och jag vill helst undvika att mata med röda myggisar...moment 22... =) Och min zoobutik tyckte att jag skulle mata 2 ggr per dag med röda mygg...??!!
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av candra
        .och då jag har stor mal en gibbe...och vad jag hört så ska inte malar äta röda mygglarver..vilket han gör mer än gärna,
        Fiskar äter oftast allt - men om deras transysten är anpassat för en viss kost så är det inte hälsosamt för t.ex. en herbivor att äta kött. Det gör han inte heller om man inte matar honom med det.

        Tänk att få höra en förälder säga - mitt barn gillar bara pizza och godis så därför ger jag mitt barn bara den maten - är det en bra förälder?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fiskar äter oftast allt - men om deras transysten är anpassat för en viss kost så är det inte hälsosamt för t.ex. en herbivor att äta kött. Det gör han inte heller om man inte matar honom med det.

          Tänk att få höra en förälder säga - mitt barn gillar bara pizza och godis så därför ger jag mitt barn bara den maten - är det en bra förälder?
          Ja, nä så skulle man ju inte göra...får gå ner till zoo imorgon och ge tillbaka den/dom, det är bara en av dom som äter dåligt, den lilla...har ändå haft dom säkert 4 veckor..i början fick han mygglarver..
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Nu är ju just segelfensplecon omnivor http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1 så det funkar säkert med lite frysfoder som komplementfoder till huvudfodret
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Camilla Kölhed
              • January 2010
              • 25

              #21
              Ursprungligen postat av Jenny_E
              Jadå, det finns granulat som sjunker direkt. om du tar en nypa flingfoder och doppar fingrarna i vattnet så att du släpper fodret först under vattnet så sjunker det också direkt.
              Tack för tipset Det ska jag prova idag..
              Camilla

              Kommentar

              • Camilla Kölhed
                • January 2010
                • 25

                #22
                Ursprungligen postat av Twitch
                Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.

                Hur vet man vilka som är dåliga eller inte? Jag vill inte att fiskarna ska bli sjuka för att jag fodrar dem fel..
                Camilla

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #23
                  Det finns rätt mycket olika sorters frysfoder som är bra och därmed inga problem att avstå matning med röda mygglarver.
                  Här är en tabell på lite alternativ när det gäller frysfoder.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Camilla Kölhed
                    • January 2010
                    • 25

                    #24
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Det finns rätt mycket olika sorters frysfoder som är bra och därmed inga problem att avstå matning med röda mygglarver.
                    Här är en tabell på lite alternativ när det gäller frysfoder.
                    http://www.3fvisvoer.nl/pageseng/assortiment_en.html

                    Kanon tack snälla.. Det är lätt att gå "vilse" i fodrets värld har jag märkt.
                    Camilla

                    Kommentar

                    • casperigranarp
                      • January 2010
                      • 148

                      #25
                      hej jag undrar vad ni tycker är best till guppy?

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #26
                        Ursprungligen postat av Twitch
                        Vad som heller inte nämnts är att Röda mygg ofta (inte alltid) fångas i mycket skitiga vatten vilket kan medföra sjukdomar till fiskar.
                        Tubifex och röda mygg fångas som du säger ofta i rejält skitiga vatten men det är hemoglobinet i röda mygg som är allergiframkallande för människor.

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • casperigranarp
                          • January 2010
                          • 148

                          #27
                          ok tack tänkte leta lite i sommar för bor ute på landet vet var det finns det ett lite sumpigt ställe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...