Alternativt foder till lejonfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ppettson
    • December 2009
    • 20

    Alternativt foder till lejonfisk

    Hej!

    Har ni något tips om vad man kan ha för alternativt foder till en lejonfisk. Har provat att mata med skurna bitar från strömingsfilé. Fisken nobbar detta och fick idag levande fisk. Det tog 5 sekunder så hade den slukat fisken.

    Jag är tacksam för tips och ideér
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är en lejonfisk för något? Ange artnamnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Lejonfisk eller rättare sagt Lionfish i USA, Australien mfl länder är tydligen Drakfisk Pterois volitans enligt fishbase.se
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • ppettson
        • December 2009
        • 20

        #4
        Ja visst kan du få det latinska namnet. Givetvis borde jag tänkt på det när jag skrev, men ibland glömmer man bort det

        Batrachomoeus trispinosus,lejonfisk

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Lejonfisk eller rättare sagt Lionfish i USA, Australien mfl länder är tydligen Drakfisk Pterois volitans enligt fishbase.se
          det var också den jag först tänkte på - men trodde ändå inte att det kanske var den som frågan handlade om
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är väl en fisk som skall hållas i bräckt eller saltvatten. Den är en utpräglad rovfisk som äter allt upp till sin egen storlek (ca. 30 cm). Som alla rovfiskar brukar de dock oftast (inte alltid) lära sig att även ta död föda typ räkor.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ppettson
              • December 2009
              • 20

              #7
              Ja, jag har funderat på räkor. Läste på detta forumet att fisken kunde drabbas av käklås och eventuell näringsbrist. Men som ett alternativt foder så borde det gå om man försöker ge växlande kost.

              En annan fråga till dig Kjell! Jag fick tag på en fisk som kallas för hästhuvudmal/ål/fisk, är inte riktigt säker på namnet. Jag har sökt efter information om denna men kan inte finna något. Du kanske vet eller kan det latinska namnet?

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av ppettson
                Ja, jag har funderat på räkor. Läste på detta forumet att fisken kunde drabbas av käklås och eventuell näringsbrist. Men som ett alternativt foder så borde det gå om man försöker ge växlande kost.

                En annan fråga till dig Kjell! Jag fick tag på en fisk som kallas för hästhuvudmal/ål/fisk, är inte riktigt säker på namnet. Jag har sökt efter information om denna men kan inte finna något. Du kanske vet eller kan det latinska namnet?

                nu är jag inte kjell men kan det vara nedanstående?
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • ppettson
                  • December 2009
                  • 20

                  #9
                  Helt rätt!! Tack så mycket för hjälpen! Nu kan man kanske hitta lite info om denna fisken. Återigen tack!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...