Foder till platyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • skojfisk
    svarade
    Akvariet är på 60 liter och har mycket tät vegetation (snabbspridande skog av vallisnera spiralis) vid filtret, där de brukar hålla sig gömda. Dessvärre har två av de blåa och mycket skygga platyerna upptäckt att detta var ett mycket bra gömställe för dem också eftersom de mer eller mindre är lite trakasserade av min största kinesiska algätare. Jag vill helst inte att ynglen blir ansedda som levandefoder. Men då återstår en fråga: Vad tusan ÄR artemia? Skulle nog vara bra att veta då jag gärna vill skämma bort fiskarna då och då...

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Hur stort är ditt kar?
    Har du många växter i karet?

    Om du har mycket växter i ditt kar så överlever ynglerna genom att gömma sig i växterna. tips på en bra växt: http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1

    Har själv levandefödare (svärdbärare) och det dyker upp då och då små söta yngel som har gömt sig bland växterna. Man behöver inte göra det så komplicerat för sig. De starkaste överlever

    Foder tips: fling foder, Skalade artemiaägg finns att köpa (de är i pulverform) och 1krm motsvarar några hundra aremior så mata sparsamt
    De vuxna fiskarna gillar arthemia med.

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Ursprungligen postat av skojfisk
    Hittade idag två yngel efter mitt nyköpta platystim. De är ca en cm stora men snabba och smidiga som attan. Nu kommer det ett par frågor.

    Jag tänkte flytta över dessa syskon från stora burken till en egen liten burk med luftpump och en liten växt och så tills de blivit större. Vad ska de ha för mat? Duger vanligt flingfoder eller ska de ha något speciellt yngelfoder eller artemia som alla säger är så bra? I så fall, vad ÄR artemia? Verkar vara någon sorts räka eller något. Hur mycket ska de ha?

    Kort sagt: Har aldrig haft yngel förut och är desperat efter hjälp!
    Ja flingfoder duger som sagt fint. Men i fortsättnignen när du får yngel och de är små så finns det flytande yngelfoder att köpa i butiken. Är mkt bekvämare och smidigare än artemiakläckning (finns förvisso skalade artemiaägg vilket oxå är bekvämt men...). Var längesen jag hade levandefödare men jag har alltid klarat min yngel bra med flytande yngelföda som sagt!

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Flingfoder duger till så stora yngel.

    Lämna en kommentar:


  • skojfisk
    startade ett ämne Foder till platyyngel

    Foder till platyyngel

    Hittade idag två yngel efter mitt nyköpta platystim. De är ca en cm stora men snabba och smidiga som attan. Nu kommer det ett par frågor.

    Jag tänkte flytta över dessa syskon från stora burken till en egen liten burk med luftpump och en liten växt och så tills de blivit större. Vad ska de ha för mat? Duger vanligt flingfoder eller ska de ha något speciellt yngelfoder eller artemia som alla säger är så bra? I så fall, vad ÄR artemia? Verkar vara någon sorts räka eller något. Hur mycket ska de ha?

    Kort sagt: Har aldrig haft yngel förut och är desperat efter hjälp!
Arbetssätt...