Mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara s
    • November 2009
    • 77

    #16
    Tusen tack för upplysningen. Så himla bra detta forum är (jag är väldigt ny här)!!!

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #17
      Min handlare jämförde röda myggisar med bakelser och svarta med havregrynsgröt, både vad gäller smak och nyttighet. Min firrar får alltså "havregrynsgröt" men det år ner det med.
      www.devons.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av sara s
        Har sett i ett par trådar att man INTE ska ge röda mygglarver. Varför har jag däremot inte fått fram, någon som vet vad det kan ge för konsekvenser? Och är andra färger på mygglarverna bättre?
        Det står ju angivet i zoopets artikel om olika slags foder http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=42
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Riddaren
          Jag har aldrig undersökt röda mygglarver så därför kan jag inte säga att jag har mer belägg mer än en stark misstro att frysta mygglarver kommer ge någon en allergisk reaktion så länge de förblir frysta och hudkontakt undviks.
          Sen hur de är i tinat tillstånd är en annan sak. Jag känner själv till diverse akvarister som haft problem med klåda och irriation efter kontakt med mygglarverna så det är inget jag förnekar.
          Hudkontakt är den vanligaste formen av allergi vad gäller röda mygg och det gäller både frysta och iofysta.

          Men även andra former av allergier i kombination med röda mygg förekommer och för en del räcker det att komma in i ett rum där tidigare röda mygg har använst och ögonen börjar rinna och svullna igen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Speedo
            • January 2010
            • 602

            #20
            Så det hjälper inte att tvätta händerna efter som det står på förpackningen?
            Har jag stavat fel....Är det sant?
            Rätta mig gärna!

            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              nej
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av Speedo
                Så det hjälper inte att tvätta händerna efter som det står på förpackningen?
                Bättre är att använda handskar - men som sagt, det är ingen garanti även om risken minskar rejält.

                Ännu värre än frysta är ju också frystorkade eftersom de lättare sprider via luften.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mrjohn
                  • September 2009
                  • 23

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sophia_
                  Min handlare jämförde röda myggisar med bakelser och svarta med havregrynsgröt, både vad gäller smak och nyttighet. Min firrar får alltså "havregrynsgröt" men det år ner det med.
                  Det är väl inge fel med gröt :P.

                  Kommentar

                  • Ponta Henriksson
                    • January 2010
                    • 151

                    #24
                    Man kan få cancer av chips Men hur ofta händer det ?
                    Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                    http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ponta Henriksson
                      Man kan få cancer av chips Men hur ofta händer det ?
                      Rätt meningslöst med tramsinlägg när detta med allergier från röda mygglarver är ett klart problem

                      vetenskapliga experiment har visat att ca 1/3 är direkt allergiska mot röda mygglarver och detta är en mycket stor andel och det finns på andra produkter i samhället som är så allergiframkallande
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...