räkmix recept?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    räkmix recept?

    någon som kan skriva ett lätt recept på räkmix skulle vara bra
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Ja, tack

    jag tänkte att jag kunde mixa lite räkor, räkrom, ärtor och kanske blanda ihop det med lite smält gelatin, skulle det funka?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4

        Tack. Det blir nog denna sortens "matlagning" efter all julmatlagande.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Bara sådär för att halka in på ett bananskal och sno tråden lite.

          Jag lagar till min räkmix utan gelatin, och med lite andra grönsaker/havsdjur.. och det går alldeles utmärkt.
          Visserligen brukar jag försöka tajma den matningen med mina vattenbyten, men jag ser ändå inte mer grummel i vattnet efter en matning med detta än med annat frysfoder.
          Så.
          Jag skulle helt enkelt vilja säga att gelatin säkert är jättebra, men valfritt icke desto mindre.

          There! ^^
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Jag märker stor skillnad mellan att använda gelatin eller inte. Å andra sidan spelar det ingen större roll om man kör utan när man har massa tetror som käkar upp småpartiklarna.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Amen. Mina Galaxy och räkor är störtnöjda över smågrumlet.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Testa Agaragar istället för gelatin, så slipper man mycket av proteinhinnan som annars är en av nackdelarna med gelatin.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • SuperAquaMan
                  • August 2009
                  • 245

                  #9
                  Här har du bra tips på Räkmix http://hem.passagen.se/mikeno/texter/smix.htm

                  Jag kör med oxhjärta, vitfisk, oskalade räkor utan huvud, ärtor och sist i med spirulinapulver. Jag använder inte något bindmedel och det funkar bra men jag byter också vatten 1 gång om dagen.

                  Har även testad att använda ägg i blandningen och hätta upp för att binda med gott resultat men fiskarna är inte lika galna i det som utan.

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    • March 2008
                    • 470

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Testa Agaragar istället för gelatin, så slipper man mycket av proteinhinnan som annars är en av nackdelarna med gelatin.
                    Har haft en fundering på detta då vi i skolan ofta odlar bakterier av olika slag på just agar. Har för mig att en av lärarna sa att agar används för att det inte bryts ner av bakterierna. Kan inte t.ex E. coli bryta ner det borde inte filterbakterierna heller kunna göra det. Men äter fiskarna upp allt kanske det inte är några problem i alla fall...

                    bara en fundering som inte leder nånstans...
                    //Salle

                    Kommentar

                    • Rickard p
                      • November 2009
                      • 115

                      #11
                      Låter ni era frysta mixar tina innan ni matar ?
                      Har läst att det inte skulle vara bra med kall mat men fördelen måste vara att det blir mindre skräpit när man matar diskusen sen sväljer väll den inga störe bitar .

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Låter inte min tina, mixen tinar fort i karet när fiskarna busar runt :P

                        Jag använder banan som bindemedel, funkar bra. I min mix har jag räkor, ärtor, strömming, MASSOR med dr bassleer och lite färgfoder.
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Tycker om räkmixen och blir alltid sugen på räkor när jag gör åt fiskarna.
                          Slutar med att jag nallat 10 räkor som egentligen skulle till räkmixern *hehe*

                          Min fråga är: hur packeterar ni in frysfodret? Nån som har ett smart sätt som inte tar upp hela frysen?
                          Jag gjorde på ett sätt och det var INTE smart.

                          Hittade detta på nätet http://www.danemanuelsson.se/rakmix.htm tyckte det var smart
                          Någon annan som har en smart sätt?
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • thobiastt
                            • September 2009
                            • 149

                            #14
                            jag lägger mixen i fryspåsar ,plattar ut till önskad tjocklek sen in i frysen.
                            När det legat i ca 24timmar tar jag ut det och tärnar upp det till önskad storlek,(tar ofta lite mindre tärningar så maten kan fördelas lite i akvariet så även de fiskar som inte är lika tuffa som dom andra får i sig det de ska).
                            Tärningarna lägger jag i glass bytta av märket dior.

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av thobiastt
                              jag lägger mixen i fryspåsar ,plattar ut till önskad tjocklek sen in i frysen.
                              När det legat i ca 24timmar tar jag ut det och tärnar upp det till önskad storlek,(tar ofta lite mindre tärningar så maten kan fördelas lite i akvariet så även de fiskar som inte är lika tuffa som dom andra får i sig det de ska).
                              Tärningarna lägger jag i glass bytta av märket dior.
                              Tack!!
                              hur lyckas du få påsen med räkmix så tillplattad??
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...