hur matar man....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    hur matar man....

    ....fiskar som håller sig till på botten?

    Känner mig otroligt dum men jag har blivit lite fundersam då mina ap. hongsloi och cacatuoides håller sig till dom nedre regionerna och relativt sällan i mitten av akvariet samt aldrig vid ytan där maten landar. Det kan ju hända att lite mat ramlar ner till botten som dom plockar upp men det är knappt en bråkdel av maten dom andra fiskarna får vid ytan.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Räkmix sjunker fint, Sen finns det ju mängder med varianter av sjunkande granulat och frysfoder ex. artemia sjunker likaså.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Fryst cyklops är bra för de fiskar som inte direkt jagar mat. Cyklopsen svävar länge i karet och är perfekt till dvärgciklider. Våra Ap. Agassizii åt endast fryst cyklops och sjunktabletter (tabimin).
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Jo, cyklops och artemia har jag testat men dom verkade inte vara direkt förtjusta i det men jag ska testa igen idag. Är dock lite tveksam hur mycket näring dom små "partiklarna" innehåller (artemia dvs)

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Nu har mina hongsloi gått i mitt kar i ca 2 månader och har börjat ta maten direkt från pinsetten som jag använder att mata med. Mina är tokia i fryst artemia, men rör inte ens fryst räkmix.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            Jag har haft mina kakaduaciklier i en vecka. Honan verkar äta men hanen är jättepetig. Karet är nystartat så jag kan inte hålla på och leta fram vad han gillar, men när jag matade med vita mygglarver idag åt han hela TVÅ st innan han simmade iväg från maten... De andra fiskarna blir feta och glada iaf...
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              De kan matvägra ett bra tag men efter hand så kommer de fram. Diskus kan lätt matvägra en månad och ciklider gör det i större utsträckning än exempelvis en tetra.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #8
                Var lite orolig jag med över mina corrysar. Jag smular sönder lite flingfoder som jag sticker ner under ytan innan jag släpper så sjunker det fint ut över botten. Ger samtidigt mat till de andra fiskarna, fast på andra sidan karet.
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Köp algtabletter till malarna/bottenbökare=)
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Fast corydoras äter hellre sjunktabletter som inte bara innehåller alger. De är ju trots allt inte algätare. Vi använder tabimin till våra corydoras och kuhlii.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Orkar man så är min favorit ändå räkmix, alla kan äta den Både grönt och kött i den samt att den sjunker!
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • wallström
                        • March 2009
                        • 1092

                        #12
                        Håller med.
                        Mina fiskar älskar det. Speciellt mina ancistrus, dom kan äta hur mycket som helst.
                        Emil

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Orkar man så är min favorit ändå räkmix, alla kan äta den Både grönt och kött i den samt att den sjunker!
                          Är det som du gör själv?
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • jenmad
                            • March 2009
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sultanen
                            Orkar man så är min favorit ändå räkmix, alla kan äta den Både grönt och kött i den samt att den sjunker!
                            Alla kan men alla vill inte - mina scalarer låtsas som att det inte är ätbart överhuvudtaget... Nu gjorde jag mix bara på räkor och ärter, bara för att testa. Fjärilscikliderna är också lite tveksamma, platyna däremot älskar det - fast jag har hittills inte hittat nåt de inte gillar. Jo förresten, kokt morot, det var bara räkorna som åt av den

                            Hälsningar
                            Jennifer

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Ursprungligen postat av jenmad
                              Alla kan men alla vill inte - mina scalarer låtsas som att det inte är ätbart överhuvudtaget... Nu gjorde jag mix bara på räkor och ärter, bara för att testa. Fjärilscikliderna är också lite tveksamma, platyna däremot älskar det - fast jag har hittills inte hittat nåt de inte gillar. Jo förresten, kokt morot, det var bara räkorna som åt av den

                              Hälsningar
                              Jennifer
                              Jag har samma problem, Apisarna verkar inte förstå vad det är, nyfikna som dom är tar dom det i munnen men spottar ut det. Som jag förstått det är räkmix nyttigare än artemia och röda mygg, rätt eller fel?
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...