Vilket/vilka foder bör inhandlas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Vilket/vilka foder bör inhandlas?

    Hejsan
    Behöver lite tips om vilka foder jag bör ta hem när det sen är dags att fylla på fiskar i mitt kar.

    Följande arter kommer så småningom husera i burken
    3x Apistogramma agassizii - Regnbågsciklid
    3x Apistogramma borellii - Gul dvärgciklid
    2x Mikrogeophagus altispinosus - Boliviansk Fjärilsciklid
    3x Callichthys callichthys - Långsträckt Pansarmal
    2x Ancistrus Sp.

    Troligen kommer det även tillkomma, Scalarer eller bilbukar i framtiden

    Så vad rekommenderar ni till de olika arterna? gärna både med fodertyp samt märke på fodret.

    Tack på förhand
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Något mina ciklider ÄLSKAR är frysta vita mygglarver. Dom äter det tills deras magar är som små tunnor, det rekommenderar jag, fast, finns ju ingen garanti att dina tycker om det

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Jag vill passa på att slå ett slag för det enligt mig bästa fodret vi har i handeln nämligen artemia. Dess storlek gör att både små och lite större fiskar kan äta det, är lätt att få tag på, verkar inte som om märket spelar nån roll för fiskarnas aptit, men ffa alla eller åtminstone väldigt många fiskar älskar det, allt från små tetror och malar till svårflörtade och kräsna diskusar och vildfångade fiskar. Så jag rekommenderar iaf artemia (syftat alltså på vuxen artemia och inte nauplier-stadiet).
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        hade faktiskt planerat artemia, men tänkte även köpa granulat åt cikliderna samt algbollar till pansarmalarna och L-malarna.
        Kanske även svarta mygglarver som godis.

        Funderar mest på vilket granulat som rekommenderas, vad för artemia man ska satsa på etc etc etc.

        Allt är ju lite av en djungel när man börjar, och faktiskt vill få det bra, så att fisk etc trivs
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Marnat
          hade faktiskt planerat artemia, men tänkte även köpa granulat åt cikliderna samt algbollar till pansarmalarna och L-malarna.
          Kanske även svarta mygglarver som godis.

          Funderar mest på vilket granulat som rekommenderas, vad för artemia man ska satsa på etc etc etc.

          Allt är ju lite av en djungel när man börjar, och faktiskt vill få det bra, så att fisk etc trivs
          Ja det låter som en bra uppsättning käk för fisken! är inte så hemma på torrfoder (granulater, pellets flingor etc) men nu kom inte jag ihåg om du redan hade fisken eller skulle köpa fisken nu men jag brukar fråga vad zoohandlarn matar sina fiskar med. På det sättet får de nått som redan är vana vid och man slipper oftast hungerstrejker och annat (är väl iofs inte lika nödvändigt när det rör sig om arter som inte är så kräsna (en stor del av våra "sällskapsfiskar"*)). Vad jag vet så finns det bara en typ av artemia fast olika märken, men jag är inte säker. Artemia blir nog bra öht.
          Ja det upplevs nog lite som en djungel men efter ett tag lär man sig vilka produkter i handeln som är bra och vilka som är mindre bra. Kan föv rekommendera Easy Life FFM, detta är inte ett foder utan ett vattenberedningsmedel som är mkt beprövat och bra!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            En sak du bör tänka på är att pansarmalar är "köttätare" och således inte bör matas med vegetabilisk kost. Om dom äter det när du matar andra fiskar så spelar det ingen roll, men du bör mata dom med något köttigare foder. Det finns tex tabletter liknande algtabletter/waffers fast för köttätare.

            mvh Tim

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Jag kör med granulat från Aquatic Nature. Funkar finnt till mina ap. , fjärilsciklider och sällskapsfiskar.
              Enligt min butik har Aquatic Nature bra innehåll.
              När man matar med det flyter det en liten stund för att sedan sjunka viket gör att även de fiska som inte gillar att äta vid ytan får mat.
              Discus for life

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Du behöver inte köpa tabletter för köttätande bottenfiskar (är ju så klart inte en nackdel men), om du matar med artemia och vita mygg som du säger att du tänker göra får de långsträckta pansarmalarna i sig tillräckligt med animalisk föda ändå, dessutom är dessa fiskar inte särskilt kräsna vid valet av föda och de flesta torrfoder (flingor,tabletter,granulater,pellets mfl.) brukar accepteras.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Du behöver inte köpa tabletter för köttätande bottenfiskar (är ju så klart inte en nackdel men), om du matar med artemia och vita mygg som du säger att du tänker göra får de långsträckta pansarmalarna i sig tillräckligt med animalisk föda ändå, dessutom är dessa fiskar inte särskilt kräsna vid valet av föda och de flesta torrfoder (flingor,tabletter,granulater,pellets mfl.) brukar accepteras.

                  Mina långsträckta är lyckligtvis helt vilda i mat, de har för vana att stjäla ancistrusens ärtor och brysselkål men äter även friskt från ytan tillsammans med de stackars guppysarna. Tur att de inom någon vecka flyttas till stora karet, så fort jag får hem grejernna och kan köra igång det dvs
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Jag kör primärt med:
                    - Fryst artemia
                    - Frysta svarta mygglarver
                    - JBL Novo Tab
                    - Hikari Algae Wafers

                    Kommentar

                    Arbetssätt...