Varför lyckas jag inte kläcka Artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Varför lyckas jag inte kläcka Artemia?

    Hallå,

    börjar bli smått galen på att jag inte tycks lyckas kläcka artemia.

    1,5l flaska, 1L vatten med 2krm Artemia och 5krm salt, ställde allting på elementet bakom 100L akvariet..Bubblat i typ 40h utan att jag kan se något som simmar..

    Vad gör jag för fel ?
    Bifogade filer
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Kanske gamla ägg ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      JAg kör den snorenkla vägen och tar en liter ca: 30 grader varmt vatten, 1 matsked salt och ett par kr.mått artemiaägg i ett specialgjort köttråg med skiljevägg och ställer på lysrampen på nåt lättåtkomligt kar.
      Om detta förbereds en förmiddag så är där artemia simmandes dagen efter på kvällen.
      Lite förbättrad gb glasspaketsvariant.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        DRD, Har du bild på den??
        Seamonkeys är det arthemia?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Snarare för lite salt om det nu är kryddmått du menar. 15 kryddmått = 1 matsked är mera lagom. Jag väger och använder 30 g salt per liter.
          En annan lösning är att du har kläckta ägg men inte ser dem, de är små
          Stäng av luftningen och låt stå några minuter, titta sedan på botten mot ljuset. Tyvärr har du för lite salt och då kommer inte okläckta ägg att flyta och du får problem med att separera dem.
          Tobbe

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ska se om jag inte hittar en bild här eller så gör jag en sats bara för att visa

            Återkommer
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Fick ta en bild på ena tråget som jag använder mig av och la till receptet

              Kan liksom inte bli mycket enklare.
              Jag brukar beroende på hur många yngel jag har som ska äta anpassa mängden artemia ägg lite.
              Ibland fyller jag hela ytan på ena sidan med ägg och då kan jag fånga artemia i nästan 2 dygn från denna satsen.
              Startar man om så man har 2 burkar och startar med tidsintervallet 1 dygn så har man nykläckt hela tiden.

              Smidigt och lite kul pyssel, man får skaffa en artemiasil och ett par pipetter att suga upp dom med oxå.
              Bifogade filer
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag håller med om salthalten kan vara för låg - men ofta är det ju äggen som är för dåliga. Man skall visserligen kunna kläcka redan med 5 promille NaCl-halt.

                Själv använder jag en matsked grovalt till 3/4 liter vatten och kläcker 1/2-1 ml ägg med "glasslådemetoden".
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Fick ta en bild på ena tråget som jag använder mig av och la till receptet

                  Kan liksom inte bli mycket enklare.
                  Jag brukar beroende på hur många yngel jag har som ska äta anpassa mängden artemia ägg lite.
                  Ibland fyller jag hela ytan på ena sidan med ägg och då kan jag fånga artemia i nästan 2 dygn från denna satsen.
                  Startar man om så man har 2 burkar och startar med tidsintervallet 1 dygn så har man nykläckt hela tiden.

                  Smidigt och lite kul pyssel, man får skaffa en artemiasil och ett par pipetter att suga upp dom med oxå.
                  Vad är det för bytta du använder?
                  Hur simmar de från ena sidan till den andra sidan? finns det något hål där?
                  Hur skäljer man de under rinnande vatten innan man ger de till fiskarna?

                  Ser ialf väldigt enkelt ut.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Byttan är ett stort vitt köttråg som gumman tog hem från jobbet, har flera stycken som jag kan använda.
                    Klippte itu en och måttade till en "mellanvägg" som jag tejpade på sidorna och lämnade några mm på botten så dom nykläckta artemianauplierna kan simma över till ljuset sen i den hörnan där det inte är svart.
                    Jag har tejpat med svart silvertejp men man kan måla annars oxå men lämna en bit i ena hörnet så man kan lysa med ficklampa eller en spotlight där.
                    Dom nykläckta räkorna dras till ljuset.

                    Du får ha en väldigt fin sil som man köper i akvariebutiken, en speciell artemiasil och man suger upp artemian med pipett
                    Busenkelt.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Får testa mer salt då....vore skönt om detta med flaskan ville fungera då jag har 3 katter som gärna paltar med allt som det inte är lock på..

                      Kan ju som sagt vara sant att jag inte ser artemian heller, får fixa ett förstoringsglas....

                      Ska göra ett nytt försök med ett annat paket med ägg som jag har.

                      1L vatten
                      1msk salt
                      2krm ägg

                      24h+ på elementet borde fungera då med andra ord...

                      tack för svar alla
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Märkte precis att du inte använder luftpump till detta drd, kan det vara så att det bubblar för mycket och det är därför inte mina ägg kläcks, (typ 95% av allt ligger på botten..)
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Ursprungligen postat av Markus1984
                          Märkte precis att du inte använder luftpump till detta drd, kan det vara så att det bubblar för mycket och det är därför inte mina ägg kläcks, (typ 95% av allt ligger på botten..)

                          Sant jag använder inte luftpump till mina kläckningar men i ditt fall så ska det väl vara så har jag för mig.

                          Testa en gång med mera salt så borde det gå vägen.
                          Det kanske är för varmt oxå vid elementet så det är det som är problemet ?
                          Har faktiskt tagit tempen på mina burkar vid ett par tillfällen och då var vattnet 25-26 grader varmt.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #14
                            Nja, det är nog inte för varmt på elementet...jag gör ett försök till som sagt, går det inte får jag bygga en sån där låda och prova igen..
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Det vanligaste brukar vara att man har för många ägg eller dåliga ägg.
                              Det går i stort sett inte att misslyckas annars, jag kör samma metod som DRD och har provat många olika salthalter med lyckade resultat varje gång.
                              Lycka till!

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...