Kan man ge fiskarna fö rmycket grönsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabelle
    • October 2009
    • 11

    Kan man ge fiskarna fö rmycket grönsaker?

    Hej!

    Nu känner jag mig lite bekymrad. Min stora mal som är 17 cm äter på alla mina växter. Köpte senast en jättefin stor växt med stora blanka blad. Efter några timmar var denna växt alldeles matt i färgen och alldeles hålig och nästan genomskinlig på vissa ställen.

    Har provat grönsaker, vilket är väldigt omtyckt av de flesta fiskar och specillt av malen. Malen sitter fastsugen på dessa grönsaker tills det nästan är slut.

    Min fråga är då, om det blir för mycket mat om man lägger ner grönsaker varje dag och även flingfoder en gång om dagen?
    (Byter även ut flingfoder 1 gång i veckan eller 1 gång varannan vecka mot frusna larver.)

    Min tanke är att om man lägger i grönsaker, låter malen kanske växterna vara. Men jag vill ju inte övergöda dem.
    Jag kan väl passa på att meddela att jag är noga med att ta bort gammla rester som flyter om kring.

    /Isabelle
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av Isabelle
    Hej!

    Nu känner jag mig lite bekymrad. Min stora mal som är 17 cm äter på alla mina växter. Köpte senast en jättefin stor växt med stora blanka blad. Efter några timmar var denna växt alldeles matt i färgen och alldeles hålig och nästan genomskinlig på vissa ställen.

    Har provat grönsaker, vilket är väldigt omtyckt av de flesta fiskar och specillt av malen. Malen sitter fastsugen på dessa grönsaker tills det nästan är slut.

    Min fråga är då, om det blir för mycket mat om man lägger ner grönsaker varje dag och även flingfoder en gång om dagen?
    (Byter även ut flingfoder 1 gång i veckan eller 1 gång varannan vecka mot frusna larver.)

    Min tanke är att om man lägger i grönsaker, låter malen kanske växterna vara. Men jag vill ju inte övergöda dem.
    Jag kan väl passa på att meddela att jag är noga med att ta bort gammla rester som flyter om kring.

    /Isabelle
    Tja, så länge du kompletterar grönsakerna med algtabletter och så länge det äts upp så är det väl inget problem, vad jag vet så inehåller inte grönsaker så mycket av dom ämnerna fiskarna behöver. Så länge allting äts upp och det inte ruttnar på botten så är det väl ok.

    Kommentar

    • Isabelle
      • October 2009
      • 11

      #3
      Bra. Då kör jag på det. Algtabletter lägger jag i ca var tredje dag.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Isabelle
        Bra. Då kör jag på det. Algtabletter lägger jag i ca var tredje dag.
        Hm, kan ju vara att du kör så sällan med algtabletterna som gör att malen går på växterna. Jag kör med dom 2 gånger per dag 1.5 på morgonen och sedan 1.5 på natten och mina malar är väldigt sällan på växterna, nästan aldrig.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          jag har ersonligen haft ihjäl en l190 med zuccini, så ja det går att mata för mkt...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          Arbetssätt...