röda mygglarvs allergin! nu är karrokaja drabbad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #61
    Jo får kanske använda gummihandskar. akvarium kommer jag forsätta med även om jag är allergisk mot det:P
    har precis instalerat klart mitt 225liters i lägenheten
    (det fick bli i sovrummet mysigt!) och matat med soft granulat och alla kopparbarber har som en liten bula på magen och ser tillsynes mätta och belåtna ut
    Lite kliande på armarna dock, men det försvinner ganska snabbt efter att jag tvättat händerna så det gör inte så mycket, några VB:n till och problemet är som nedspolat.
    Sen tror jag att det är lite placebo över det hela. det kanske inte skulle klia fullt så mycket om jag inte visste att just röda mygglarver är allergi frmkallande. men i vilket fall så slopar jag dom.
    Och tur är att jag inte är av den extremkänsliga typen, vissa kunde till och med känna av allergin när dom öppnar frysen där mygglarverna förvaras, jag kände av det när jag tog i dom med bara händerna så man har lite tur i oturen så att säga.

    Uppdaterar här tills jag inte känner något kliande längre bara så att man får en tidsuppfattning hur länge hemaglobinet håller sej i vattnet om det är av intresse.
    Inga småbarn får pilla i akvariet sålänge, bara för att minimera risken för ytterligare allergianfall.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #62
      Ursprungligen postat av karrokaja
      Sen tror jag att det är lite placebo över det hela. det kanske inte skulle klia fullt så mycket om jag inte visste att just röda mygglarver är allergi frmkallande. men i vilket fall så slopar jag dom.
      Jag gjorde något liknande, när jag skaffade dvärgkulfiskar så ville jag få dem att börja äta så fort som möjligt då jag hade hört att det kunde va problem med det. Så jag köpte ett paket mygglarver och efter första matningen tyckte jag det kliade lite. Jag har aldrig känt av någon klia sen dess så jag antar att det var inbillning

      mvh Tim

      Edit: Menar inte att din allergi är inbillning, utan som du själv säger att kliandet nu i efterhand kanske är det.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #63
        jamen titta en tilll placebo akvarist

        Mjo man får ju hoppas att man inbillar sej lite.
        Men man vet ju aldrig. om det inte går över så kan det ju vara nåt annat jag är känslig mot som tidigare nämdes i tråden.
        Men nu ska vi se om detta går över i början när jag matade så var det även nån slags dissighet som drabbade mej kände mej väldigt varm lite anfådd sådär, nu när jag slutat med myggen så kliar det som sagt bara.

        I vilket fall så är akvariet väldigt fint ska ligga och stirra in i det varje gång jag nattar mej och min mysiga hälft

        Tack för alla svar alltid intressant att höra vad folk säger
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #64
          Glöm för all del inte bort att problemen inte gäller svarta och vita mygglarver.....
          Dessa kan ni med gott samvete och utan oro fortsätta mata med. Men undvik som sagt "fula (eg. fina) fiskens" varianter...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

            #65
            Mina fiskar får röda mygglarver ibland, trots att jag sedan många år känt till de negativa effekterna/riskerna.
            Varför? De gillar dem. Det finns alltid att få tag på.

            Jag provade med svarta för en tid sedan, trots att handlaren avrådde mig. "De kommer inte att röra dem!" påstod han. Äh, jag prövar, du känner väl inte mina fiskar, tänkte jag. Men han fick rätt. De äter inte svarta mygglarver. Ibland kan de smaka på en men de spottar alltid ut den igen... *suckar*

            Vita mygglarver har jag inte hittat i mina butiker än. Nån som vet vart i Norrköping man kan köpa dem och om fiskarna brukar gilla dem?

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #66
              nu kliar det nte längre efter ett 30% vb igår...

              Jag tänker inte mata med röda mygglarver. jag tänker fixa nån grym räkmix!
              Lätt, täcker näringsbehovet (blanda i lite ärtor) säkert billigt med tanke på mängden.
              Röda mygglarver smakar gått som fan men inte nyttigt.
              Typ som kyckling nudlar, gott som fan men i längden kan man INTE leva på det.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #67
                Frysta svarta mygglarver är ofta i väldigt dåligt skick, gråvita och halvruttna. Till våren kan du prova att ge levande svarta mygglarver, jag garanterar att dina fiskar inte bara kommer att äta, utan bli helt galna - levande svarta mygg är det absolut bästa fisk vet.

                Vad gäller frysfoder vill jag faktiskt slå ett slag för nordhavsräka. Köp ett paket, tina en räka åt gången, skala och finfördela köttet. All fisk gillar det, det är nyttigt, och eftersom det är människomat har det inte skadligt höga bakteriehalter). Äggen går också bra att mata med.

                @karrokaja: Jag kan gott tänka mig att rester av allergiframkallande insekts-hemoglobin finns kvar i vattnet en vecka eller så. PS: Räkmix regerar. Har du insektsätare kan du dra ner lite på grönsakerna så blir de gladare i maten. En klyfta vitlök i mixen brukar också uppskattas.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #68
                  Det enda frysfoder jag hanterar idag är fryst artemia, det var vad jag födde upp min slamkrypare på när han var bebis, men nu får han levande foder.

                  Jag utvecklade allergi mot röda mygglaver någon gång i tonåren, Den har sedan övergått till att bli en allergi mot skalet på flera leddjur, jag kan tex inte skala räkor och kräftor men jag kan äta köttet. Många gånger har jag varnat andra, och jag anser att något borde göras för att förhindra att det fortsätter säljas, min allergi är mild men jag har i akvarieföreningarna stött på människor som har mycket allvarligare symtom än jag där det sätter sig i luftvägarna osv.

                  Kommentar

                  • Eidesdotter
                    • December 2009
                    • 219

                    #69
                    Azur: tack för tips.

                    Jo, som barn fångade jag svarta mygglarver och gav, det och myrägg och räkrom var idiotsäker lekstimulans i karet.

                    Får väl leta rätt på nåt myggställe utanför stan och skaffa en håv igen.

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Som sagt dom gillar fodret pga av att de tycker att det luktar gott - men det är inte för den sakens skull ett bra foder utan har faktikst ett rätt dåligt näringsvärde.
                      Oj, jag som trodde att det var bland det bästa man kan ge fisk. Hur pass dåliga näringsvärden är det på röda mygglarver då?

                      EDIT: Såg nu att du svarade på sida 3 med låg vitaminhalt och proteinvärde, så jag är nöjd med det
                      /EDIT

                      För övrigt så brukar jag inte ha direktkontakt med larverna för att just minimera chansen att bli allergisk. oftast ger jag larverna det sista jag gör på kvällarna så att filterreningen förhoppningsvis hinner ta bort alla allergiframkallande ämnen till morgonen.

                      /Mikael
                      Senast redigerad av Grottbert; 08 December 2009, 20:10. Anledning: Svar på delfråga

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #71
                        Nu kommer jag och protesterar lite
                        Jag tror inte alls det är hemoglobinet som är allergiframkallande. Eller jo, det kan det säkert vara, men inte enbart.

                        Jag började reagera mot mygglarver någon gång i 11-12årsåldern. Hade då inte hanterat det mycket (min pappa hade huvudansvaret för akvarierna på den tiden). Får inga utslag eller liknande, men ögonen svullnar upp, blir röda, kliar som satan och blir helt "gelé-iga". Kan över huvud taget inte vistas i samma rum några timmar efter matning med mygglarver. Detta gäller både vita och röda, svarta har jag inte testat.
                        Reagerar även på levande mygglarver, dock inte lika starkt. Är varken allergisk mot skaldjur eller frukt, märker dock ibland av även annat akvarierelaterat. Måste alltid tvätta händerna efter matning (även med torrfoder) och efter att ha hållt på i akvariet. Ser även till att inte hålla på med akvariet och vattnet för lång tid åt gången.

                        De röda innehåller som sagt mer hemoglobin för att klara lägre syrehalter- dessa finns i Sverige och hittas främst djupt ner i sjöar, dit vattenomrörningen inte når. I dessa zoner hittar de skydd från fiskar och andra fiender, de flesta djur som lever på dessa djup är just röda.

                        För övrigt så har jag nu i höst fått 2 eller 3 lärare att bli väldigt förvånade över min allergi och de var övertygade om att jag skämtade först. Det var en ganska spännande kurs när man aldrig riktigt visste hur man skulle klara av en labbdag, det bor nämligen abborrar på labbet som äter just röda mygg.

                        Numera fodrar jag med artemia som enda frysfoder, det funkar kanon.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #72
                          Ursprungligen postat av Jenny_E
                          Nu kommer jag och protesterar lite
                          Jag tror inte alls det är hemoglobinet som är allergiframkallande. Eller jo, det kan det säkert vara, men inte enbart.

                          Jag började reagera mot mygglarver någon gång i 11-12årsåldern. Hade då inte hanterat det mycket (min pappa hade huvudansvaret för akvarierna på den tiden). Får inga utslag eller liknande, men ögonen svullnar upp, blir röda, kliar som satan och blir helt "gelé-iga". Kan över huvud taget inte vistas i samma rum några timmar efter matning med mygglarver. Detta gäller både vita och röda, svarta har jag inte testat.
                          Reagerar även på levande mygglarver, dock inte lika starkt. Är varken allergisk mot skaldjur eller frukt, märker dock ibland av även annat akvarierelaterat. Måste alltid tvätta händerna efter matning (även med torrfoder) och efter att ha hållt på i akvariet. Ser även till att inte hålla på med akvariet och vattnet för lång tid åt gången.

                          De röda innehåller som sagt mer hemoglobin för att klara lägre syrehalter- dessa finns i Sverige och hittas främst djupt ner i sjöar, dit vattenomrörningen inte når. I dessa zoner hittar de skydd från fiskar och andra fiender, de flesta djur som lever på dessa djup är just röda.

                          För övrigt så har jag nu i höst fått 2 eller 3 lärare att bli väldigt förvånade över min allergi och de var övertygade om att jag skämtade först. Det var en ganska spännande kurs när man aldrig riktigt visste hur man skulle klara av en labbdag, det bor nämligen abborrar på labbet som äter just röda mygg.

                          Numera fodrar jag med artemia som enda frysfoder, det funkar kanon.
                          Nja, din protest godkänns icke

                          Att hemoglobinet i röda mygglarver är mycket allergiframkallande och kan ge både klåda och astma finns det många och otvetydiga vetenskapliga rapporter som visar.

                          Det är naturligtvis fullt möjligt att just du är allergiskt mot något annat som finns hos både vita och röda mygglarver - fast det gör ju hemoglobinet också, dock i olika varianter och mängder.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #73
                            Som sagt- jag protesterar inte mot att hemoglobinet är allergiframkallande, kan säkert stämma.
                            Men det är uppenbarligen inte det enda man reagerar emot och det bör man nog, speciellt de som redan reagerar, vara medveten om. Visst finns det hemoglobin hos vita mygg också, det finns det hos nästan alla djur, men då hade jag ju förmodligen reagerat även på andra sorter/arter.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #74
                              Som tidigare sagt i tråden - man blir ofta allergisk mot just hemoglobinet i just röda mygglarver. Detta innebär inte att man blir allergisk mot alla andra varianter av hemoglobin.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...