röda mygglarvs allergin! nu är karrokaja drabbad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nej, nej, nej

    Det är HEMOGLOBINET i röda mygglarver (som finna i alla röda mygg) som folk är allergiska mot - så om det vattet som de röda myggorna lever i är skitigt eller rent som röda mygg spelar ingen roll för allregin.
    Det argumentet hör istället till diskussionen om hur bra som fiskmat det egentligen är.
    Ursäkta mig, jag visste inte detta.

    Sparar mig från att uttrycka mig i andra diskussioner i framtiden.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Andrém
      Ursäkta mig, jag visste inte detta.

      Sparar mig från att uttrycka mig i andra diskussioner i framtiden.
      ????????
      Nja om du inte tål att bli motsagd så är det kanske bäst att undvika att delta i diskussioner
      Dock om alla hade den inställningen så blev det nog inte något forum eftersom vi alla då och då blir motsagda och t.o.m. överbevisade i forumet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        ????????
        Nja om du inte tål att bli motsagd så är det kanske bäst att undvika att delta i diskussioner
        Dock om alla hade den inställningen så blev det nog inte något forum eftersom vi alla då och då blir motsagda och t.o.m. överbevisade i forumet
        Är bara lite butter efter händelser idag, inget illa emot dig Kjell

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          ok då hänger jag med. hemoglobin! men då undrar jag om det finns i andra insekter/djur?

          Finns det röda mygglarver i svenska vatten? det skulle ju vara katastrof om jag inte får åka ut och dyka på sommaren för att jag är allergisk mot mygglarver:O shit vilken LÅG dykarstatus jag kommer få

          Finns det hemoglobin i andra vattenvarelser som bara dyker i akvariet eller som kan koma med sjövatten, tänker på typ hoppstjärtar, hydror, sländlarver och andra sådana små filurer, skulle ju inte alls vara kul om jag är allergisk mot mitt akvarium, nu när jag precis fått hem min stora fina mh-armatur!

          Och sen undrar jag om någon allergi expert vet om det finns något mönster i vilka andra saker man blir allergisk mot, kan tänka mej att hemoglobin är ett ämne som gör kroppen överkännslig mot andra ämnen.
          Och så undrar jag om småbarn lättare blir allergiska mot myggen.
          har nämligen faster/moster ansvar för mina syskonbarn och vill inte kladda på en 3 månader gammal pjuklarv värsta allergin. förtidpensionerad när man är 4 månader kan ju inte vara så kul...

          Gud vad luddigt detta blev nu.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Andrém
            Är bara lite butter efter händelser idag, inget illa emot dig Kjell
            Inga problem, vi har alla våra buttra dagar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Finns det röda mygglarver i svenska vatten? det skulle ju vara katastrof om jag inte får åka ut och dyka på sommaren för att jag är allergisk mot mygglarver:O shit vilken LÅG dykarstatus jag kommer få
              Uppenbarligen http://www.zpet.se/forum/blog.php?b=6726 - men knappast i sådan mängd att det det skulle vara någon som helst risk att dyka

              Och sen undrar jag om någon allergi expert vet om det finns något mönster i vilka andra saker man blir allergisk mot, kan tänka mej att hemoglobin är ett ämne som gör kroppen överkännslig mot andra ämnen.
              Av akvariefoder så är det väl bara Tubiex som man bör vara försiktig med. För övrigt så gäller inte den frysta versionen av dessa bägge foder - utan i än högre grad för det frystorkade
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Uppenbarligen http://www.zpet.se/forum/blog.php?b=6726 - men knappast i sådan mängd att det det skulle vara någon som helst risk att dyka


                Av akvariefoder så är det väl bara Tubiex som man bör vara försiktig med. För övrigt så gäller inte den frysta versionen av dessa bägge foder - utan i än högre grad för det frystorkade
                Phu... för dyka måste jag få göra (även om det var ett tag sen)

                Ok får väl börja laga räkmix till mina små hjärtegryn da
                Får öva på mängden vatten och frysteknik så att handen kan sitt när stor-burken kommer igång

                Och så ska jag ta det försiktigt med mina syskonbarn några vattenbyten framöver. inga händer i akvariet! basta!
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #23
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  ok då hänger jag med. hemoglobin! men då undrar jag om det finns i andra insekter/djur?

                  Finns det röda mygglarver i svenska vatten? det skulle ju vara katastrof om jag inte får åka ut och dyka på sommaren för att jag är allergisk mot mygglarver:O shit vilken LÅG dykarstatus jag kommer få

                  Finns det hemoglobin i andra vattenvarelser som bara dyker i akvariet eller som kan koma med sjövatten, tänker på typ hoppstjärtar, hydror, sländlarver och andra sådana små filurer, skulle ju inte alls vara kul om jag är allergisk mot mitt akvarium, nu när jag precis fått hem min stora fina mh-armatur!

                  Och sen undrar jag om någon allergi expert vet om det finns något mönster i vilka andra saker man blir allergisk mot, kan tänka mej att hemoglobin är ett ämne som gör kroppen överkännslig mot andra ämnen.
                  Och så undrar jag om småbarn lättare blir allergiska mot myggen.
                  har nämligen faster/moster ansvar för mina syskonbarn och vill inte kladda på en 3 månader gammal pjuklarv värsta allergin. förtidpensionerad när man är 4 månader kan ju inte vara så kul...

                  Gud vad luddigt detta blev nu.

                  Hemoglobin är ett protein som finns i blodet hos människor och djur. Det står för syrgastransporten och är livsviktig.
                  Anledningen till att röda mygglarver är röda är just på grund av att de har en hög hemoglobinnivå i sitt blod. Detta gör att de kan leva i mycket syrefattiga miljöer. Många skivsnäckor (Planorbis) har mycket hemoglobin i sig som gör dom knallröda.
                  I sverige finns det röda mygglarver. Håvade själv ett par tusen så sent som i september.

                  Varför just röda mygg är allergiframkallande vet jag inte, men troligtvis så är just den sortens hemoglobin som finns i larven en allergen för vissa.

                  Ursprungligen postat av Livsmedelsverket
                  Allergener


                  Allergener är naturliga ämnen, vanligen proteiner, som den som är allergisk kan reagera mot. Vid allergi kan mycket små mängder av ett protein (livsmedel) ge allvarliga reaktioner.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #24
                    Jag tycker det är rent av oansvarigt av akvarieaffärerna att sälja den här maten, i alla fall utan att varna för riskerna. Jag har påtalat detta för min lokala handlare.

                    Här är en redogörelse från en akvarist som fick en livshotande anafylaktisk shock av röda mygglarver, och räddades tack vare adrenalininjektioner på akuten. Han hade tidigare använt röda mygg under en lång tid. När han sedan rensade ut all röda mygg från sin fiskhållning försvann också de allergiska symtomen som han lidit av de senaste åren:


                    Här är en sammanfattande artikel som konstaterar bland annat:
                    * Denna allergi kan korsreagera med bland annat räkor och kvalster - så risken finns att man kan utveckla skaldjurs- och kvalserallergi av att använda röda mygg.
                    * I områden där dessa myggor är vanliga räknas stoft från dessa myggor och dess larver vara en betydande orsak till allergisk astma.
                    * I en studie testades fem tyska akvarister med astma och alla var känsliga för röda mygg.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 November 2009, 00:11.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #25
                      Man borde faktiskt kunna propagera emot det här om man drar in hälsovårdsnämnden? Varningstexter bör ju vara ett minimum.. Men samtidigt vill man inte "smutskasta" hobbyn..
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Yoink
                        • September 2009
                        • 234

                        #26
                        Är det en annan sorts hemoglobin i larverna än i röda blodkroppar? För om det bara beror på koncentrationen så måste den vara enormt hög med tanke på att gen gula tonen många nyfödda barn har beror just på höga halter hemoglobin.

                        mvh Tim

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #27
                          Jag har aldrig tagit detta med röda mygglarver på allvar, men har undvikit det i några av mina mal-akvarier mest pga att jag fått för mig att dom inte är bra för malarna.

                          Du skrev nånting om Tubifex också Kjell men det var lite otydligt, är det lika "farligt" som röda mygg?

                          Finns ju massor av andra smarriga frysta foder som är bra. Typ Artemia,Daphnier & cyclops...
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #28
                            Ursprungligen postat av Yoink
                            Är det en annan sorts hemoglobin i larverna än i röda blodkroppar? För om det bara beror på koncentrationen så måste den vara enormt hög med tanke på att gen gula tonen många nyfödda barn har beror just på höga halter hemoglobin.

                            mvh Tim
                            Hemoglobin skiljer sig i sin detaljuppbyggnad hos olika arter. Även inom en och samma art förekommer det variationer i hemoglobinets aminosyrasekvens.
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #29
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Jag tycker det är rent av oansvarigt av akvarieaffärerna att sälja den här maten, i alla fall utan att varna för riskerna. Jag har påtalat detta för min lokala handlare.
                              Det är väl lite som så att det är kunderna som ställer krav.
                              Jag har ju både varit grossist (för mer än 10 år sedan) och haft affär (för mer än 20 år sedan) och jag hade en varningsmärkning på fodret om att det dels var allergiframkallande och att man alltid skulle använda plasthandskar vid hantering.
                              Detta foder var inte populärt hos vare sig affärerna eller hos privatpersoner (trots att det var prisvärt och höll lika hög kvalite som konkurrenternas). Jag tror att konsumneterna kände sig olustiga över den tydliga varningstexten och därför hellre valde konkurrenternas utan varningstext.
                              Fodret är också så poppis idag (även om det inte är ett bra foder så luktar det gott, vilket gör att fiskarna gillar det) att man måste ha det i sitt sortiment både som grossit och affär - annars tappar man kunder.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                Ursprungligen postat av Markus1984
                                Du skrev nånting om Tubifex också Kjell men det var lite otydligt, är det lika "farligt" som röda mygg?
                                Detta vet jag inget om av praktisk erfarenhet men jag har sett tester som visar att så är fallet.
                                Att detta foder inte diskuteras så mycket beror säkert på att det säljs så oerhört lite av det jämfört med röda mygglarver
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 November 2009, 11:02.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...