Foderautomat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Foderautomat

    Jag undrar vilken foderautomat som skulle passa mig bäst;

    Ungefärligt fiskbestånd;
    2 blå ciklider
    10 mindre ciklider
    4 praktbotier
    4 ancristus

    Söker efter något man kan ladda för en lång tid framåt, helst ska den fungera en månad utan att man behöver fylla på eller mixtra med den (klara en månad, sen är det ju roligt att mata så vi får väl se hur välanvänd den blir). Behöver inte vara den billigaste men under 1000 kr tycker jag den borde ligga. Ska fungera med de olika foderstorter som behövs för akvariet, den bör vara stabil och pålitlig och framför allt enkel. Vill kunna köpa den i sverige också, inget man måste specialbeställa från Asien

    Har sett att det finns massor av trådor om automater men hittade inte vad jag sökte efter.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jag tycker Eheim 3581 är funktionell och bra...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Hur mycket foder kan man ha i den? 4 gånger om dagen vill jag ju inte mata så det är ganska ointressant, jag vill mata 1, eventuellt 2 gånger om dagen men då tar jag den andra gånger och matar själv. Så 1 gång om dagen, i hur många dagar med det fiskbestånder jag angivit?

      Är den enkel att förstå sig på?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        100ml enligt tillverkaren
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag har en sådan till akvariet på jobbet och matar med granulat en gång om dagen och till det funkar den toppen. Vill du istället mata med flingor finns det nog bättre alternativ än denna foderautomat...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            Jag har inte provat någon foderautomat själv, men funderar på att skaffa en Grässling Rondomatic 400. Den har 28 separata fack, så den räcker i nästan en hel månad. Tyvärr så vet jag inte om den går att få tag på i Sverige, men i alla fall i Tyskland så någon specialtillverkad historia från Asien är det inte

            mvh Tim

            Kommentar

            • Lellel2
              • September 2009
              • 199

              #7
              Tyskland - Asien, same shit :P det känns lite overkill att dra in utlänska återförsäljare, känns läskigt..

              Det låter ju som ett altenativ med Eheim 3581, såg att den kostade 400 riksdaler på pwss, då kan man ju faktiskt slänga den om skiten inte fungerar. Problemet jag har med det där med 100 ml är att jag har ingen aning om hur långt det räcker för fiskarna, finns det någon regel som säger "1 ml mat / fiskcm" eller något sånt där, brukar finnas sånna för allt inom djurvärlden

              Finns det några granulater för malar? tänker att det blir fel med dom vanliga platta algtabletterna i en sån maskin? Vilken är den bästa sortens granulat för ciklider? (blå, kakadua, fjäril)
              "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
              Work smart, not hard

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om du ändå ska mata själv ibland kan du då passa på att mata med det foder som inte passar i automaten såsom fryst och tabletter.
                Den rymmer ganska mycket foder, och jag skulle tippa på att en påfyllning håller ungefär 1,5-2 månader i ditt fall med granulat i automaten (givetvis även beroende på vilken sorts granulat).
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #9
                  Fast jag vill ha möjligheten att överlåta hela skötseln åt automaten, därför vore det bra om det fanns några tabletter som va tunga nog för att sjunka innan alla andra fiskar hinner äta upp maten för malarna, helst ska dom väl vara i samma storlek för maskineriet ska fungera som det är tänkt.

                  Är det någon sorts foder som är bättre som grundfoder för ciklider? Har försökt titta runt men det är ju en djungel och alla säger att deras foder är det perfekta men det måste ju finnas något som är helt okej för alla fiskar (fiskarnas motsvarighet till big mac)?
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  • Yoink
                    • September 2009
                    • 234

                    #10
                    Fördelen med Grässling Rondomatic 400 om man jämför med eheims är just att den är uppdelad i fack. Då kan du välja att lägga i lita granulater/flingor/pelets eller vad du vill samt en sjunkande algtablett/waffer.
                    Att det skulle vara läskigare att beställa från en tysk väletablerad internetbutik än pwss förstår jag inte? Visst kommer det bli lite dyrare än eheim automaten, men du kommer garanterat inte behöva slänga den

                    mvh Tim

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yoink
                      Fördelen med Grässling Rondomatic 400 om man jämför med eheims är just att den är uppdelad i fack. Då kan du välja att lägga i lita granulater/flingor/pelets eller vad du vill samt en sjunkande algtablett/waffer.
                      Fördelen är också en nackdel. När den snurrat ett varv är den tom. Vilket sätter en fast gräns på hur länge den räcker. Dessutom är den större...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Lellel2
                        • September 2009
                        • 199

                        #12
                        Jo men det skulle man väl eventuellt kunna ta, 4 veckor är ju ganska lång tid ändå. Det negativa jag läst om just den maskinen är att den går sönder ganska lätt, mycket mekaniska plastdelar som spricker, har en livslängd på allt från 6 månader till 2 år verkar det som, dom rekomenderar att man skaffar två matar, en för vardagsbruk och en för finbruk men så det ska ju inte vara. (allt detta bygger på mina erfarenheter inskaffade från internet, jag har tittat på aquaristikshop framför allt)

                        Det som skrämmer mig med tyskland är att dels verkar folk ha haft problem med att få hem sina prylar, det SKA inte ta 6 veckor att få ett paket som skickas 150 mil frågelvägen. Dessutom är det krångliare med att reklamera utomlands, därför föredrar jag att handla svenskt, eu i all ära men inget slår fortfarande den lokala butiken där man faktiskt har en fysisk människa att bli förbannad på när saker inte går som man tänkt sig

                        Jag förstår inte varför det inte finns granulater till malarna, verkar ju bara finnas massa waffes (vilket är dom tabletterna om jag förstått det rätt)

                        Hur länge klarar sig malar utan tabletter? Om det är några ancistus, en segelfena och några praktbotier?
                        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                        Work smart, not hard

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          De klarar sig lätt en månad, om de har normal kondition och det finns lite annat för dem att äta.

                          Eheims foderautomat köptes till jobbkaret 2003, och det enda jag gjort med den sedan dess är fyllt på den samt bytt batterier.
                          Nu ska det förhoppningsvis inte bli någon tävling mellan olika foderautomater i den här tråden, utan det är mina personliga erfarenheter jag har av "min" automat.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Yoink
                            • September 2009
                            • 234

                            #14
                            Nä någon tävling var jag inte ute efter, jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet av automaterna i fråga. Och om Grässlinen går sönder så pass fort och ändå kostar en hel del så är det inget att ha, tyckte bara det verkade smidigt att kunna blanda olika sorters foder samt vara säker på hur mycket som matades

                            Kommentar

                            • Lellel2
                              • September 2009
                              • 199

                              #15
                              Jag var in i den lokala butiken nu i eftermiddag, dom hade en maskin med samma princip, en snurrande kasett men den hade bara 15 luckor, kostade strax under 400, jag funderar på att köpa en sån och se om jag gillar modellen, jag är osäker på vad det var för märke, tänkte inte på att fråga

                              Jag vill ha så många input som möjligt för att kunna hitta en maskin jag är nöjd med för det är en liten djungel där alla säger sig vara bäst och man får ingen riktig koll på prestandan för att man inte har något att referera till (100 ml tex), jag saknar erfarenheten för att veta hur många matningar det räcker till, tror mig veta att de små foderburkarna med flingor brukar vara på 100 ml?

                              Det handlar inte så mycket om pengar, tror den kostade runt 500 kr den tyska plus lite frakt, det är mer att jag skulle bli så arg / besviken om det inte fungerar, jag får den inte inom rimlig tid etc, därför jag är så kritisk, se det inte som försök att hacka på er
                              "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                              Work smart, not hard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...